Опитът на Щатите
Той е бил в САЩ на специален полигон, където всеки ден опитни образци натоварени автомобили минават по различни видове настилки, подлагат ги на изпитание, резултатите се записват и така се подготвят новите технологии за пътната поддръжка, които да отговарят на съвременните изисквания. Един новоизграден път обикновено има 30 г. живот, през първите 10 може да не се поддържа, но остави ли се след това без никакъв ремонт, до няколко години повече няма да може да изпълнява функциите си, обясни инж. Колелиев. Той даде за пример стария Дюлински проход в нашия район, където от години не е правен никакъв ремонт, пътната настилка е цялата напукана, пропаднала и крие опасности за минаващите автомобили. Имало няколко начина за периодични леки ремонти. За съжаление, обаче не се използвали модерните методи за поддръжка и рехабилитация на пътните настилки.
Администрацията се плаши от новото
Всяка по-голяма община би трябвало да заделя от бюджета си за нови технологии. Прилагането им ще доведе до икономии в хазната още на следващата година. Например никой още не е експериментирал тъй нар. тънки настилки по някоя от варненските улици. Сега просто се фризира горният слой, преасфалтира се, което е скъпо и недотам ефективно. А има технологии за тънка повърхностна обработка, които са по-евтини и много по-ефективни. Инж. Колелиев отново припомня за полимерно модифицирания битум, който предпазва от образуването на коловози, пукнатини, а оттам и от бързото похабяване на настилката. Сметката показва, че новата технология удължава живота на асфалтовото покритие с над 50%, а е по-скъпа с около 15%. Освен това качественото е несравнимо по-добро. Полимерно модифицираният битум отдавна е масова практика в Европа, Русия и останалите страни на Балканите. Само у нас все още за него се говори като за новост, каза пътният строител. Според него причината е, че администрацията все още се плаши от новостите.
Източник: в. "Черно Море"