Експерти чертаят планове за железница във Варна
Експертите, които проучват възможните мерки за интегриран градски транспорт във Варна, умуват 3 сценария. Най-смелият от тях чертае планове за лека железница. На този икономически етап морската столица не е в състояние да си позволи подобен лукс, но в бъдеще би могла да кандидатства за еврофинансиране чрез други проекти, смятат специалистите. Базовият сценарий, който те предлагат, визира система, основана на закупуването на нови автобуси и тролейбуси, безкондукторно таксуване, велоалеи и рехабилитация на мрежата. Друг вариант допуска трасе за бърз градски транспорт и мерки, които да позволят автобусите да пресичат кръстовищата с предимство. Проблемът е, че централните булеварди не позволяват обособяването на специален коридор за движение на рейсовете, отчитат експертите. Те обаче са убедени, че транспортната система на Варна се нуждае от тотална реформа. Ако тя не бъде предприета, закупените нови автобуси, ще бъдат стари само след 10-15 години, и пак ще се търсят пари за подмяната им. Така ефектът от промяната изобщо няма да се чувства, смятат консултантите, които работят по проекта за интегрираната система за градския транспорт във Варна. Те залагат големи надежди и на интегрираната билетна система. Хората във Варна масово пътуват с единични билети. Практиката в големите европейски градове показва, че в 65% от случаите се ползват билети, които позволяват повече от едно пътувания. Необходима е по-голяма гъвкавост при политиката за таксуване, категорични са консултантите. Според тях националното законодателство работи на принципа "Един билет от един превозвач", затова възможностите се стесняват, щом превозвачите са повече. Във Варна те са два, което съществено улеснява нещата, твърди Карстен Расмусен от Главна дирекция "Регионално развитие" към Европейската комисия. Според него с десетки километри велоалеи Варна може да се превърне във велосипедния град на България. Морската ни столица има изключително подходящ релеф за развитието на велотранспорта. Тук, освен това, благодарение на климатичните условия, той може да се ползва почти през цялата година, убеден е Расмусен. Той приветства визията за интегриран градски транспорт на Варна, която вчера бе представена на работна среща с представители на регионалното министерство, консултантите и общината. Целта е хората да се върнат в автобусите и да се намали общото време за пътуване с тях, отчете европейският експерт. Според него цените в момента правят икономически изгодни инвестициите за модернизация на градския транспорт. След десетина години те вероятно ще са доста по-солени, а и тогава градът ще е в плен на автомобилния транспорт. Сега е моментът да се мисли в дългосрочна перспектива, категоричен бе Расмусен.
Източник: в. "Черно море"