Експерти обсъждат в кои зони във Варна ще се ограничават замърсяващите автомобили
От началото на тази година влезе в сила законовата възможност кметовете на общини да определят зони, в които не се допускат автомобили от по-ниска екокатегория, когато има замърсяване на въздуха над нормите.
Подобни зони с ниски емисии има в редица държави в Европа като Франция, Германия, Дания, Португалия, Нидерландия и Великобритания.
Най-близо до обособяването на зони, в които да не се допускат замърсяващи автомобили е Община София. Там има изготвен проект за наредба, който обаче все още не е гласуван.
Във Варна също вече са предприети стъпки за въвеждането на мярката. В морската столица предстои сформирането на работна група, която да определи зоните с най-замърсен въздух в града. Това каза за "Радио Варна" Ивелина Илиева, началник на отдел "Опазване на околната среда" към Община Варна. В експертната работна комисия ще участват представители на КАТ, регионалната дирекция "Автомобилна администрация", РИОСВ-Варна, РЗИ, "Градски транспорт" и общинската администрация. На срещите ще присъстват и представители на районните администрации на "Одесос" и "Приморски", на чиито територии най-вероятно ще бъдат обособени подобни зони. Едва след като експертите определят зоните с най-мръсен въздух в града, ще бъдат уточнени и детайлите и организацията по въвеждането на мерките. Те ще бъдат гласувани и от общинския съвет.
Екологичната категория на автомобилите е отразена в новите екостикери, които се поставят в пунктовете за годишни технически прегледи още от лятото. Данни от пунктовете показват, че най-много от преминалите прегледи автомобили до Нова година попадат в най-ниската първа категория – т.е замърсяват най-много. Това е очаквано, предвид факта, че автопаркът в България е стар и над 30% от колите са с първоначална регистрация между 1992 и 1996 година. Възможно е да има ограничения и за превозните средства от втора и трета категория. Според Диан Драганов, председател на Съюза на българските автомобилисти във Варна, възникват някои въпроси относно обособяването на зоните. Един от тях е как ще се процедира когато шофьорите живеят в зоната, в която е наложено ограничение, а също и какво ще се случва с инвалидите, чийто единствен възможен превоз са автомобилите.
Екологът Илиян Илиев от Обществения център за околна среда и устойчиво развитие, приветства мерките за ограничаване на замърсяването на въздуха, но е на мнение, че тези зони трябва да бъдат постоянни, а не временни. Според него във Варна най-мръсен е въздухът в участъците, в които се образуват задръствания и трафикът е по-натоварен. Един от тях е булевард "Васил Левски", поясни Илиев.