© Varna24.bg | | С 220 лв. падна цената на курсовете за подготовка на водачите от началото на годината до сега. Това заяви Маргарита Калинова, представител на Асоциацията за обучение в транспорта и член на Националния съвет на превозвачите (НСП). Общо 38 учебни центъра има във Варна, като повечето са малки и средни. Има фирми, които са инвестирали в обзаведени кабинети, тренажьори и гледат много сериозно на работата си. Има и инструктори, които нямат имидж, нямат и клиентела. Те умишлено намаляват цената на курса, което означава, че автоматично пада и качеството на обучението им. В момента работим на себестойност - 500 лв. на курс, а цената до януари беше 720 лв., каза Маргарита Калинова. Тя е чувала, че онези, които свалиха още повече цената, са намалили и часовете на обучението. Големите фирми, които държат на имиджа си, карат на 500 лв., но дават всичките 31 часа плюс 1 час за вътрешен изпит. Така че трябва много да се внимава с онези, които примамват с дъмпингово ниски цени, подчерта представителката на Асоцицията за обучение в транспорта.По нейните думи само 4 - 5 са големите фирми, регистрирани по ДДС, всички останали работят, без да плащат данък.
Максим Петков, председател на НСП - Варна:
Нужна е звездна категоризация и на инструкторите
Един курс за получаване на шофьорска книжка във Финландия трае 2 години. Цената на обучението също никак не е малка, излиза примерно колкото струва един тригодишен автомобил среден клас, каза Максим Петков, председател на НСП - Варна. Знаем си икономическия хал и как всеки подобен разход удря по цената на превоза, по заетостта на хората. В момента на трудов договор в големите и средните транспортни фирми има около 10 000 шофьори (преди кризата бяха над 12 000 души). Въвеждането на европейската директива с наредба 41 безспорно е необходимо, но то поставя в тежка ситуация транспортните фирми, каза Максим Петков. Затова в случая държавата трябва да се намеси не само като регулатор и контрольор, но и като организатор на цялостния процес, категоричен е той. Примерно има проблем с явяването на шофьорите на опреснителния курс, би могло да се помисли за сумирано изчисляване на работното време в рамките на 180 дни, което би помогнало на фирмите във Варна и останалите крайморски градове. На 180 дни работно време, вместо да се изчислява извънреден труд в края на сезона, една голяма група шофьори могат да си минат опреснителния курс. По думите на Макским Петков в момента всички обучаващи фирми са в насипно състояние. Би могло по аналогия със занаятчийската камара и при тях да има чирак, калфа, майстор. Представителите на гилдията ще кажат кога един инструктор, който работи самостоятелно, от чирак ще стане калфа, майстор. В случая става дума за въвеждането на някакъв официален рейтинг, както са примерно със звездите на хотелите. Тези неща могат да намерят място в наредба 41 с регламентиране на правата на браншовите организации, допълни Максим Петков.
Източник: в. "Черно море" |