- ТЕРЕМ КРЗ "Флотски арсенал" - Варна, е един от малкото държавни заводи в страната, които наемат нови работници, повишават заплатите, имат осигурена работа за сериозен период от време. Тази промяна беше постигната за месеци, каква е рецептата за такъв успех?
- Това, че предприятието се намира в добра форма, е факт, не е пресилено да се каже. Рецептата е взаимодействие, пълна подкрепа от колектива, постоянна квалификация на колегите на всяко ниво, подбор на кадрите. В момента на пазара на труда има много кадри и в това отношение съм щастлив, че мога да подбирам, даже да назначавам хора, които са по-квалифицирани от изискванията за конкретната позиция. Аз не за пръв път съм управител на "Флотски арсенал", така че работата за мен не е нова. Може би е прецедент, но не за пръв път съм на тази длъжност, като предишния път, през 2004-та, заводът пак беше изпаднал в недобра икономическа кондиция. С взаимно доверие, което тогава се изгради много трудно, постигнахме добри резултати. Сега мога да кажа, че е по-лесно и по-комфортно, но няма да скрия, че и бизнес средата в момента е по-добра.
- Какво я прави такава?
- Давам пример буквално от вчера. Един от корабособствениците, които имат наблюдения, защото от години ремонтираме техни кораби, ръководител на институт, човек с богат опит и висока интелигентност, ми зададе въпроса: "Защо миналата година през юли хората тук изглеждаха по-стегнати, по-мрачни, а сега, извън сезона, Варна изглежда по-ведра, хората изглеждат по-усмихнати? Чувствам, че страната ви се възражда", каза той. Моят отговор беше, че подобряването на бизнес средата е в основата на всичко това. Има подем и в строителния бизнес. При нас, в кораборемонта, подемът е по-малък. Говоря за целия бранш, защото не сме само ние на територията на Варна. А осигуряването на работа при нас е относително по-лесно, защото имаме щастието да сме специализирани в ремонта на специални кораби, спомагателни военни съдове, научноизследователски кораби. Те са с по-дългосрочна програма, с по-тежки ремонти. Заводът така е устроен, че може да прави ремонти от кила до мачтата, което удовлетворява клиента. Имаме вече опит, направили сме вече 8 - 10 кораба за корабособственика, споменат по-горе. За съжаление ударът на световната криза се отрази на българските корабособственици, които са по-слаби икономически. Малките съдове изчезнаха от пазара на кораборемонта и разчитаме предимно на кораби от типа "река-море", които са в Черноморския и Средиземноморския басейн. Няма да скрия, че преди години сме работили със скандинавски кораби, от Дания, Норвегия. Имаме и уругвайски кораб, и арабски.
- Тоест, ако Ви разбирам правилно, "Флотски арсенал" има възможност да работи с партньори от цял свят. Какъв е всъщност потенциалът му и може ли скоро да бъде достигнат?
- Заводът е уникален. Потенциалът на "Флотски арсенал" не е загубен, защото всички видове специалности са съхранени, макар и само с по един или двама представители в областта на специалната продукция. Не е рентабилно да поддържаме по-голям личен състав, защото тази функция не е толкова натоварена с поръчки. Корабите, дошли при нас, се връщат. В момента имаме италиански кораб, който е построен в България, и собственикът му търси единствено и само услугите на "Флотски арсенал". Тези, които са минали един, два, три пъти през нашия завод, вече не търсят алтернатива, защото ги привлича качеството. Като военен завод при нас отсъства понятието за рекламация, както и е едно доста по-страшно понятие - саботаж. Когато един военен кораб тръгне на мисия, трябва да е надежден, сигурен и от този начин на работа печелят и клиентите ни, които ремонтират търговски кораби. Хората ни работят стриктно по технологията, методично, традицията е запазена. Доколко може да се надгражда потенциалът на "Флотски арсенал"? При наличието на кадри и на голям обем от работа това не е проблем за ръководството.
- Вече има намерения ТЕРЕМ "Флотски арсенал" - Варна, да стане мястото, на което да бъдат построени поне корпусите на новите български бойни кораби...
- Заводът е със 117-годишна история, във времето е показал, че може да строи малки кораби, а корветите са от този клас. Открай време аз съм радетел на идеята, че тези военни кораби трябва да се строят тук, в България. Не казвам точно във "Флотски арсенал", макар че при добра политическа воля можем да ги построим от кила до мачтата. Но да кажем така - не сме алчни като завод, затова можем да разделим поръчката с колегите от Варненското езеро, защото тук са 4-5 структуроопределящи фирми в този бранш. Нищо лошо няма в интеграцията с колегите, които имат доказани възможности в корабостроенето. Ние имаме други особености, които дават възможност те да продължат да са на пазара, да строят и други кораби заедно с бъдещите корвети. Нормално е, логично е тези кораби да се строят с наша помощ, а след това да се наситят с техника и въоръжение. При нас има и специалисти, а и бъдещето на тези кораби е при нас, защото "Флотски арсенал" е създаден да поддържа корабите на българските Военноморски сили.
- Споменахте, че чуждестранните партньори усещат оптимизъм у нас. А Вие лично оптимист ли сте за бъдещето на завода?
- По-голямата част от колектива са започнали работа във "Флотски арсенал" и се пенсионират там. Хората си обичат предприятието. Аз също го заобичах и се идентифицирам с него и дори да звучи високопарно, според мен само така можеш да бъдеш един от колектива, макар и да си ръководител. Оптимизмът в колектива идва от възстановяване на ритъма на плащане. Два пъти за последните месеци заплатите са се увеличили, първия път с 15% за часовата ставка, втория път - с 10%. Има коледна и великденска премия, има добра социална атмосфера с трите синдиката в дружеството. Те са мой коректив във вземането на решения. А колективният трудов договор, който сме сътворили, е най-добрият в бранша и може би дори най-добрият в България.
Източник: в. "Народно дело"