© Impact Press Group | | Снимка Архив | Големият спасителен катер "Варна" пак е за ремонт. Той трябва да влезе за поправка през тази седмица, уточниха собствениците на плавателния съд - Изпълнителна агенция "Морска администрация" (ИАМА). За двата еднотипни спасителни катера, които държавата купи преди малко повече от 3 години, бяха платени 2 млн. лв. И тогава обаче беше ясно, че доставените катери не отговарят на даденото задание, както и на нуждите на администрацията и бяха определени дори като опасни. Сега трябва да се запушат малки пробойни по корпуса на плавателния съд. По думите на шефа на ИАМА кап. Сергей Църнаклийски заради тях имало опасност, ако попадне вода в някои от отсеците тя безпрепятствено да наводни и останалите. "Когато са поставяли окабеляването, не са изолирали дупчиците и затова сега трябва да се уплътнят", поясни Църнаклийски. В катера на практика няма водонепроницаеми помещения. Отворите за кабелите по неясни причини са пробити именно във водонепроницаемата преграда и след това не са монтирани преходници.
Дефектът на практика не спирал от движение плавателния съд. Той можел да излезе на мисия в момента, в който се наложи. Заради производствения проблем обаче бил ограничен районът на плаване на около 5-6 мили от брега. С ремонта от администрацията щели да се погрижат спасителният кораб да може безпроблемно да получи разрешение за излизане на до 20 морски мили. "Морска администрация" обяви поръчката за катерите при определени изисквания. Заданието предвиждаше плавателните съдове да могат да осигурят район на плаване до 60 мили при вълнение до 5 бала.
Още при получаването на катерите обаче станало ясно, че това няма как да бъде постигнато. Докладът на регистровата организация Lloyd's Register сочи, че максималният район, който може да се постигне при този тип на корпуса, е 20 мили и то при вълнение до 3 бала.
Целият ремонт на спасителен катер "Варна" по предварителни разчети трябва да излезе около 3-4000 лв., посочи изпълнителният директор на ИАМА. Средствата ще бъдат за сметка на бюджета на ведомството. Оказва се, че двата катера са с гаранция по-малко и от една пералня. Холандският производител на плавателните съдове дал срок за безвъзмездно отстраняване на повреди само 1 година. Ремонти по катер "Варна" обаче са стартирали почти незабавно. Бившият директор на ИАМА - Варна кап. Богдан Богданов отказва да издаде година и половина документи на плавателния съд именно заради несъответствията с обявеното задание. Това обаче правят от централата в София. Заради лошото му техническо състояние и разминаване с посочените в заданието параметри още през 2009 г. се налага да му бъде направен ремонт.
С наши средства и с помощта на КРЗ "Одесос" успяхме да го позакърпим, спомня си кап. Богданов. Едно от най-шокиращите открития, които специалистите направили е, че на практика катерът почти няма боя. Той бил покрит с вещество с неясно съдържание, което със сигурност не отговаряло на нормите за устойчивост в морска вода, защото на места било изядено. Подводната част на плавателния съд била изцяло обрасла, а след измиването и там, където имало боя, тя паднала. Впоследствие със средства на администрацията били купени и положени подходящи бои, направени са необходимите ходови изпитания.
Оказва се, че в момента на стъпел са и два от малките спасителни катери, които трябва да се грижат за сигурността в района. Навлезли външни обекти през предпазната решетка на всмукателната система на "Спасител - 1" са я повредили. Ремонтът вече е приключен и корабът може да се пусне на вода в момента, в който се наложи, уточни шефът на ИАМА - Варна кап. Валентин Енчев. Като паметник на Морска гара пък стои един от близнаците му "Спасител - 7". Той е заложник на спор с фирмата доставчик. За осемте плавателни съда, доставени по договор от 2007 г., също имаше доста спорове и противоречиви мнения стават ли изобщо да бъдат пускани на вода. По мнения на специалисти договорената цена от 175 000 евро на брой е три пъти по-висока от средното за този тип.
Източник: "Позвънете: ВестникЪт" |