© Varna24.bg | | Хипермаркетите, или тъй нар. Дискаунтъри, продължават своята експанзия въпреки рецесията и трудностите на пазара на търговски площи. Откриването на новите шопинг центрове улеснява настъплението на дискаунтърите, в същото време, обаче това изостря конкуренцията на пазара на търговски площи, особено по главните улици на Варна. Това констатират експертите от консултанската агенция GVA Sollers Solutions в анализа си за първото полугодие на 2010 г.С откриването на грандмола в морската ни столица влезе една от най-големите в света верига хипермаркети "Карфур", наесен със старта на "Варна Тауърс мол" идва и "Меркатор", най-голямата верига за продажба на дребно в Словения. Предстои откриването и на втори хипермаркет "Кауфланд" във Варна (общо 31 в страната). Продължава експанзията и на "Билла", която вече има 71 обекта у нас, като се очаква да бъдат отворени още 10 до края на годината. "Пикадили" вече има 27 хипермаркета, "Техномаркет" - 37, и т.н. За дискаунтърите моментът продължава да бъде най-подходящ за закупуване и наемане на площи - парцели и търговски помещения, с атрактивни цени, където да открият нови обекти, коментират от GVA.
Като цяло обаче пазарът на търговски площи остава под натиск. През първото полугодие отвориха врати едни от най-големите шопинг центрове у нас (само грандмол "Варна" е 53 000 км.м). С oткриването им общата площ на функциониращите търговски центрове на територията на страната нараства над 420 000 кв.м, като за сравнение в края на 2009 г. площта на шопинг центровете бе 233 460 кв.м. Близо половината от функциониращите молове са съсредоточени в София (203 660 кв.м) и Варна (96 000 кв.м).
В резултат на повишеното предлагане на търговски площи в шопинг центровете конкуренцията силно се изостря. Все по- трудно става търсенето на наематели. Затова част от центровете функционират с непълна заетост или се отварят поетапно, за да запазят поне ключовите си наематели.
Рязко се променя и ситуацията на главните търговски улици "Княз Борис I" и "Вл. Варненчик", където повечето помещения сменят наемателите си, а около 5-7% остават празни. Средната пазарна цена е паднала с 12%, а наемната - с над 16%, до 50-75 евро за кв. м (в София - 60 - 80 евро). Продължава тенденцията на предоговаряне на наемите във варненските шопинг центрове, като намалението на годишна база е 10-15%, до 25-40 евро на кв.м. Доходността на търговските помещения също пада. Засега тя остава най-висока във Варна - 7,42%, докато в София е 6,73%.
Източник: в. "Черно море" |