В интервю за Дарик изпълнителният директор на "Холдинг Варна" Милчо Близнаков уточни, че писмото от министерството, което беше разространено миналата седмица по медиите от общината, всъщност не е резрешение, а е предварително разрешение, каквото и да означава това. Тепърва инвеститорите ще чакат разрешението от министерството, което ще им даде зелена светлина за Алея Първа. А укрепването на ската ще започне след като мине забраната за строителство във Варна, т.е. през есента.
Според Милчо Близнаков, конфликт между Росен Плевнелиев и кмета Кирил Йорданов няма, а нападките от различни неправителствени организации са нерационални и не почиват на факти.
Окончателен проект за това как ще изглежда северната част на варненския плаж все още няма, стана ясно от разговора с Милчо Близнаков. А от обявената първоначално инвестиция от 73,1 млн лева вече са вложени около 15 млн.
Алея Първа ще я има, категоричен е Близнаков, сроковете за построяването й обаче се удължават заради административните пречки, както и от строителната забрана във Варна през лятото.
- Личното ми обяснение е, че съществува група от хора, които са легитимирани като неправителствена организация, които оспорват легитимността на проекта и оспорват всяка от стъпките, които сме извървяли досега. Така че това за нас не е учудващо, че те атакуват поредната стъпка към успешната реализация на проекта.
- Тоест, Вие очаквате да атакуват която и да е стъпка до реализацията...
- Да, това са нашите очаквания, въпреки че, малко или много, за нас голяма част от техните доводи са нерационални, те не почиват на факти.
- Например?
- Ами в много случаи те извеждат на първо място неверни, манипулативни твърдения, извадени от контекста... Нищо основателно не мога да видя в техните твърдения.
- Как ще коментирате това, че кмет и министър, макар и задочно, влязоха в конфликт точно заради Алея Първа?
- Доколкото успях да се запозная от медиите, това е конфликт в кавички, бих казал, който се основава на един леко различен прочит на документите, които са издадени, и на писмата, които са разменени, но като цяло институциите, според мен, са действали еднопосочно.
- Добре, да уточним тогава. За какво точно получихте разрешение, за каква част от проекта, за укрепване на цялата зона ли и за строителство на какво?
- Получени са 5 разрешения за строеж на обекти, които са включени в инвестиционния план на "Холдинг Варна", който е наречен "Алея Първа". Тези разрешения са свързани с изграждането на обекти за предоставяне на обществени услуги, но те ще се реализират само след изпълнението на укрепителните работи и изграждането на съответната инфраструктура. Издаването на разрешения в този момент не означава започване на работи и строителство по тях.
- А какво означава?
- Това означава, че идейните проекти, които сме разработили за тези обекти, са били одобрени от съответните органи и ние сме получили на този етап строително разрешение. Но то ще бъде реализирано единствено и след укрепителните работи, укрепване на срутищата и строителството на инфраструктура.
- Като казвате идейни проекти, има ли всъщност окончателен проект за "Алея Първа". Вие правихте конкурси, от проектите, които се явиха на конкурса, щяхте да вземате идеи. Какво се случва с проекта? Има ли вече цялостен проект?
- Проектите, които се работят, са базирани на подробния устройствен план и плана за регулация и застрояване на зоната, която е приета и е влязла в сила още 2002 година. Проведеният архитектурен конкурс ни даде възможност да изясним някои от концепциите и да включим някои добри идеи в проектирането, но все още ние се въздържаме да обявим цялостната визия с детайлите, които ще бъдат изяснени на последващите етапи на работното проектиране.
- Има ли вероятност да се окаже, като казвате детайли, че примерно предвидената като еди-колко-си етажна сграда ще бъде с няколко етажа повече?
- Сградите ще бъдат съобразени с ограниченията в Закона за устройство на черноморското крайбрежие и предвидените норми за застрояване в ПУП-а.
- Алея Първа ще може ли да се ползва от всички свободно? Или това ще бъде един комплекс, който в един момент ще се окаже затворен за обикновените граждани, така условно да ги наречем, и ще бъде само за определени ползватели.
- Бих казал, че Алея Първа е не само обществено значим, но той е и един бизнес проект. И за да може да носи доходи на инвеститорите си, той трябва да бъде отворен към широк кръг потребители и клиенти. Едва ли можем да си мислим, че такава голяма територия би могла да остане затворена единствено за няколко богати посетители...
- За няколко богати не, но който си плаща в даден момент - да има достъп до там. За това става въпрос.
- Трябва веднага да кажа, че достъпът ще бъде абсолютно свободен до цялата територия. Нещо повече - достъпът ще бъде облекчен и улеснен, защото ще има нови точки, нови места за достъп, а не само от двете страни да се влиза. Ще се изгради транспортната инфраструктура, която включва вътрешните пътища, паркинги, места за паркиране, алеи за разходки на хората. Ще бъде отделено пешеходното движение от автомобилното движение и велоалеи, така, както ние започнахме, дори едно временно решение, но в момента имаме долу маркирана велоалея на Алея Първа.
- А идеята за асансьори за хората с увреждания?
- Те ще бъдат реализирани при реализацията на по-високите сгради, кото ще излязат някъде на, може би, нивото на ската. Тоест, те няма да го надвишат, но чрез тях ще се осъществи достъпът до Алея първа.
- Обявихте инвестиция от малко над 73 милиона лева. Каква част от тези пари вече са вложени?
- Към момента имаме някъде към 15 млн вложени, а инвестицията ще бъде реализирана в срока, който е обявен по закон. Тука искам да отбележа, че в този срок не се включва необоснованото забавяне на административните процедури над сроковете, които са обявени в закона за насърчаване на инвестициите. Също така, знаете, че Варна е с особен строителен режим и от 15 май влезе строителна забрана до края на месец септември. Така че, през по-голямата част от сезона, от годината, ние няма да бъдем в състояние да изграждаме Алея Първа, а ние знаем, че това е най-добрата част от годината за строителство.
- Укрепването на тези рискови зони включено ли е в инвестицията?
- Да, включено е. Тъй като в нашия инвестиционен план, с който получихме сертификат за инвеститор, се предвижда изграждането на такива съоръжения.
- А колко време би отнело това укрепване на ската?
- Веднага след отпадането на строителната забрана и при наличие на разрешение за укрепителни работи, защото чрез писмото на министъра ние получихме само едно предварително такова.....
- Тоест? Това не беше разрешение, а какво? Какво всъщност се явява това нещо, което от министъра получихме всички?
- Само трябва да погледна. Нали, дано не греша, Община Варна трябва да се произнесе последна.
- Добре де, как така върху предварително разрешение Община Варна ви прави 5 разрешения за 5 от сградите, доколкото разбирам, нали така? А сега трябва допълнително да получите разрешение от министерството, а после от общината...
- Значи, окончателният проект, по който ще се реализират укрепителните работи, все още не е готов и утвърден. Това е причината. А към момента имаме само идейни проекти на тези 5 обекта. Въз основа на тези идейни проекти ние имаме разрешения. Законът за устройство на територията предвижда такава процедура.
Източник: Дарик