Изливът на фекални води във Варненското езеро е ограничен от миналата седмица. Тръбата е затапена от двата края. Тръбопроводът е спукан под механично въздействие, но дали се касае за преминаващ кораб, не мога да кажа. Това заяви днес Христо Николов, главен инженер на фирма "Хидроремонт - ИГ“, която извършва подводните ремонтни дейности, предаде репортер на Varna24.bg.
Изкоп на нова траншея по дъното за новата част на тръбопровода във Варненското езеро започва днес. Тя ще е на дълбочина 22 м, като максималното газене на корабите, които минават в района на фарватера, е 11,5 м – 12 м.
Инж. Николов обясни,че в момента се работи по премахването на дефектиралия участък на тръбопровода, който вече е изваден и укрепен. По думите му, извадени са около 270 метра, като проектът предвижда възстановяване на трасето. Новата част на тръбата, която вече е доставена, е от полиетилен, 500 мм външен диаметър.
"В момента предстои заваряване на тръбопровода, монтаж, изливане на тежести, изпитание, а в същото време подготвяме траншея, в която ще бъде положен новият тръбопровод. Траншеята трябва да е на дълбочина 22 метра. Преди това нямам представа на колко метра е била, ние открихме тръбата на дълбочина около 13 метра – разчупена на две“, коментира специалистът.
Той не се ангажира с твърдението, че тръбопроводът е ударен от кораб или, че монтажът е некачествен. Но потвърди, че причината за разкъсването на тръбата е механично въздействие.
"Ние намерихме съоръжението отгоре, разкъсан. Останалата част от тръбопровода частично е под дъното, което означава, че и другата част може да е била под дъното, но поради външно въздействие да е изкаран отгоре. Когато свръзките са се скъсали е възможно да се е напълнил с въздух и да е изплувал на повърхността“, заяви инж. Христо Николов.
Той разясни, че в момента се прави нова траншея, обемът е около 50-60 хил. куб./м. , в южната част траншеята ще е дълбока над 10 м., а в северната ще е около 7-8 метра.
"Работим с идеята максимално бързо да възстановим участъка. Чисто технологично ни е необходимо време около 45 дни, но сме силно зависими от метеорологичните условия и корабоплаването, тъй като работим във водния път. Екипът е голям, но под вода работят 14 водолаза. Последния прозорец за работа беше около 6 часа, надявам се да можем да работим и повече, но сме зависими от корабния трафик. Газенето на корабите е 11 метра, а полагането на новата тръба ще е на минус 22 метра, така че да не се стига до нова авария", обясни инж. Николов.