Това е монета, която може да се ползва и в преговорите ни с Русия за енергийните проекти, коментира Стоянов. Може да се изтъргува подкрепата на България срещу ангажимента на руснаците да правят корабите си у нас, смята той.
С близо 30-40 на сто е спаднал оборотът в корабостроенето и кораборемонта в последната година, спрямо същия период на предходната. Като цяло липсват нови поръчки, както и финансиране за тях, посочи Стоянов. В България засега заводите разчитат на изпълнението на сключени в предходни години договори, добави той. Председателят на асоциацията на корабостроителите обаче побърза да допълни, че браншът е определен като приоритетен в плановете на Европейския съюз и винаги ще бъде стимулиран от него.
Според Стоянов именно сега е моментът корабособствениците да закупуват изгодно нови плавателни съдове. Своето дъно са достигнали всички производствени суровини. По-евтини кораби можели да се намерят само в китайските корабостроителници, но там влаганото оборудване не отговаряло на европейските норми.
Стоянов обаче отбеляза, че все още като сериозен проблем стои финансирането. Всички банки спряха да отпускат кредити за строителството на кораби. В тази връзки е инициативата на асоциацията на корабостроителите за създаването на гаранционен фонд. "Ние не искаме свежи пари, това е дългосрочна програма, каквато има във всички страни. Технологията на корабостроенето е такава, че средствата се усвояват поетапно за срок от 4-5 години". Това каза председателят на асоциацията по отношение на коментарите, че в период на криза тези пари няма откъде да се намерят.
Източник: в. "Позвънете новини"