Искат румънски летища да поемат туристите ни
Трябва да се създадат такива условия, че да се ползват летища в Румъния, където да кацат туристите за България. Това заяви архитект Косьо Христов от Съюза на архитектите при обсъждането на Общия устройствен план (ОУП) на Варна, в частта му, засягаща комуникациите. Той мотивира предложението си с това, че в голяма част от годината летище Варна е практически неизползваемо заради неблагоприятни климатични условия. По думите му, когато варненският аеропорт и летището в Сарафово са неизползваеми, то трябва да се премине към помощ от съседите - Румъния. За да се осъществи безпроблемното придвижване на туристите до морските ни курорти, пък трябва да се изгради скоростен монорелсов влак. Отправната му точка трябва да е Турция, а от там покрай българското крайбрежие да достига до Румъния и дори Молдова. По думите на арх. Христов, ако влакът е достатъчно бърз, за туристите няма да бъде създадено никакво неудобство. Той посочи, че в технологията на изграждане пък трябва да почерпим опит от японски специалисти. Важно условие е този влак да преминава през сърцето на града, предложение, което беше подкрепено и от зам.-кмета на Варна по транспорта Свилен Крайчев. Така по думите му този транспорт ще обслужва много повече райони.
Сред опасенията на Крайчев беше и възможността след няколко години летище Варна да се озове в центъра на града. Проектантът на транспортната комуникация в ОУП инж. Вилиана Андреева посочи, че това няма да е прецедент в развитието на световните градски центрове. В тази връзка Крайчев отново отчете като грешка идеята новият контейнерен терминал да е при Максуда. Като мотив той приведе факта, че няма да се изпълни едно от основните искания за преместването му - да се изнесе дейността извън града.
Вторият мост над езерото трябва да е при топлата вода. Зад това си предложение за пореден път категорично застана инж. Андреева. Тя го стори, въпреки че при последното обсъждане на проекта пред ресорните общински комисии "Архитектура" и "Транспорт" бе скастрена от председателя на ОбС-Варна Борислав Гуцанов, тази идея да не се лансира повече. По думите на Андреева това трябва да е приоритетно реализирана задача, за да не се стигне до положение при евентуална авария на Аспарухов мост Варна да остане без връзка между двете си части. Тя намекна, че желанието на общината да изгради мост при Казашко, а не при топлата вода е прехвърлянето на финансовия проблем за строителството му на държавата. Теренът край крайградското село е държавен, а този в града общински, обясни Андреева. Сред колегите й се чу и опасението, че ако се премине към реализация на мост при Казашко, може да се окаже, че няма адекватна обходна транспортна мрежа, която да поеме трафика. Такава се предвижда да бъде изградена, но според главния специалист по инфраструктура в общината инж. Людмила Урукова предложените проекти са много и хубави, но пари за реализацията им едва ли ще се намерят. Инж. Андреева категорично отхвърли и идеята за разширение на съществуващия мост.
Източник: в. "Позвънете новини"