Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Искат създаване на единен орган за управление на морската и речната индустрии
Автор: Екип Varna24.bg 15:35 / 04.11.2010Коментари (0)1231
© Varna24.bg
Днес във Варна стартира Национален форум "Морската и речна индустрии - един от основните национални икономически приоритети на България". Основни инициатори на форума са Българската Асоциация на Морските Капитани, Фондация "Морски съдби" и Клуб на Корабните механици. нициативата е подкрепена от Българска Морска Камара, Бургаска Морска Асоциация, Българска Дунавска Камара и Община Варна.

Основната цел на Националния форум е доказване пред държавните институции, че морската и речната индустии имат стойност на един от основните икономически приоритети, чрез безпрекословни доказателства по кибернетичен модел. Впоследствие да бъдат консолидирани общите усилия на неправителствените морски и речни организации и държавни институции за създаване на стойностен пакет от документи, които да определят и гарантират процесите в индустриите В 12 доклада ще бъдат представени основните посоки на развитие на сектора и значението му за националната иконимика.

Желанието на организаторите за присъствие на официални гости от властимащите институции не се състояха. На Форума бяха поканени премиерът Бойко Борисо и председателят на Парламента Цецка Цачева. Събитието беше покрепено от областният управител на Варна Данчо Симеонов, който заяви че ще предаде основните послания на морската общност лично на министър-председателят Борисов. Той добави, че "вече пътят към София, ще бъде по-къс".

Секретарят на Форума к.д.п. Александър Александров, заяви че липсата на държавниците за пореден път доказва, че България няма морска стратегия и политика. По думите му това твърдение се доказва и от проведените проверки от страна на Международната морска организация в МТИТС и ИАМА.

Твърдението беше подкрепено и от доклад изнесен от проф. Лазаров. По думите му има генерални пропуски в политиката на страната и добави, че промените в КТК не могат да бъдат определени като кризисни мерки. По думите му през годините не са извършвани никакви качествени изменения, а 60-70% от тях са били с административно-правен характер, което създава условия за корупционни практики. По думите му има остра необходимост от съгласуване на националното законодателство, което касае морската и речната индустрии с европейските норми и практики.

Проблемите в корабостроенето и кораборемонта бяха представени в доклад, изнесен от изпълнителният директор на "МТГ-Делфин" инж. Светлин Стоянов. Като основни проблеми в сферата на кораборемонта бяха посочени - пряката конкуренция на компании в Турция и Украйна. В Турция по думите на Стоянов, държавата има активно участие и субсидира морската индустрия. От друга страна се появява и проблем с по-ниско заплатената работна ръка в Украйна. Стоянов добави, че към момента българския кораборемонт стои стабилно на пазара и всички български кораборемонтни мощности са заети.

Оттеглянето на основните финансови институции, които до момента преди кризата са финансирали различни проекти на корабостроителните заводи е един от основните им проблеми. Според Стоянов в момента българските корабостроителници са принудени да работят с банки, които тепърва навлизат в шипинга, в условия на изключително затруднена двустранна комуникация.

Пред корабостроителите стоят и два въпроса на европейско ниво - финансиране за създаването на обща финансова схема за заводите от ЕС и в частност България. "Това което се опитваме да направим е да бъде създаден гаранционен фонд на корабостроенето и в крайна сметка беше създадена работна група, която в най-скоро време трябва да излезе с препоръки за създаване на такъв фонд. Ако погледнем Холандия ще разберем, че там този фонд е с размер на 1,5 млн. евро, което не е голяма сума. Имаме силни надежди, че комуникацията с тази работна група, ще допринесе за създаване на такъв фонд, така че държавата да гарантира финансовата страна на законите", посочва в доклада си Стоянов. Като друг основен проблем пред тази сфера от морската индустрия беше посочен и статута на корабостроителните и кораборемонтните заводи. "Няма логика заводите да са пристанища", коментира Стоянов.

Трябва да се направи пълен анализ на морската и речната индустрии, да се дадат ясни доказателства, че те дават от 5 до 10 процента от БВП, за да ни се обърне внимание, завърши Стоянов.

Докладът на кап. Младен Михайлов, засегна основните икономически и други фактори, които са повлияли за забавяне процесите на развитие в сектора. По думите му трябва да се извършат редица промени и да се осмисли цялостната стратегия за развитие на сектора. С чисто исторически доказателства Михайлов доказа наличието на редица пропуски и неправилно приложени практики. Според него в страната няма подходящ инвестиционен климат, които да пробужда развитието в морската и речните индустрии. Българските пристанища са дискриминирани през годините, както и сега, в полза на пристанищата в Солун, Констанца и Истанбул. В момента държавата не разбира факта, че тя трябва активно да участва с финансиране за реализация на кадрите, които се произвеждат от морските образователни центрове. Липсва тясна обвързаност на потребителите на същите тези кадри и образователните центрове. Друг основен аскпект в доклада на кап. Михайлов беше въпроса с данъчната система, която продължава да репресира българските моряци и от тук идва по-доброто представяне на същите тези моряци не под роден, а чужд флаг.

Външнотърговският баланс се нарушава от неправилното тълкуване на двата закона регламентиращи работата на компаниите заети в корабното снабдяване. ЗДДС и Закона за митниците продължават да не бъдат състоятелни при работата в тази сферта от индустрията.

Обявеният не толкова отдавна за регистър без задържан кораб за 1 година - а в момента приватизиран Български Корабен Регистър е довело до избягване от страна на корабособствениците на родния флаг. Под български флаг в момента плават едва 36 кораба, като 22 от тях са собственост на приватизираното държавно параходство. Основната посока за възвръщане интереса към флага е работата в тази насока, посочва в доклада си кап. Михайлов.

Да бъде създаден орган за управление на морската и речната индустрии предлага кап. Михайлов. В неговата структура задължително трябва да бъдат включени и неправителствени организации, а самото му създаване ще донесе увеличение на БВП с 10-12%. Приемането на нов закон за данъчно облагане на моряците и снемане на данъците на заетите в сектора компании, категорично ще доведе до стремително развитие в сектора.

Създаването на електронен регистър на българските моряци, държавно обезпечаване на изискванията за плавателен стаж и възстановяване на океанския риболов, което ще доведе до съхранение на традиционния български път на развитие в сектора, поискаха още на Националния форум "Морската и речната индустрии - един от основните национални икономически приоритети на България".

Източник: maritime.bg









Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Почина Лиъм Пейн
Парламентарни избори октомври 2024 г.
51-ото Народно събрание
Бюджет 2025
Зима 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: