Заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма г-н Иво Маринов запозна днес във Варна представители на туристическия бизнес, туристически сдружения и медии с резултатите от първата фаза на проекта "Разработване на бранд "България, продуктови и регионални брандове и въвеждане на интегриран бранд мениджмънт". На срещата, бяха представени резултатите от маркетингови проучвания за възприятията и познатостта на България като туристическа дестинация и нагласите на потребителите спрямо българските туристически продукти, както и стратегическите насоки за предстоящото разработване на бранд "България". Допълнително бяха споделени и обсъдени добри практики при създаването на марки за конкретни дестинации. "Единното позициониране на България и предлаганите туристически продукти е ключово за успеха на туризма в страната" - каза г-н Иво Маринов при откриване на срещата. "Туризмът е основен стълб за изграждането на конкурентна идентичност на страната. Ето защо проектът за създаване на интегриран бранд е много важен за нас."
Пред участниците в срещата бяха представени обобщените резултати от изследванията в България и в 10 чуждестранни пазара сред туристи, туроператори и турагенти. Те показват, че България е не добре позната туристическа дестинация, свързана основно с добри възможности за морски туризъм и достъпна цена. На второ и трето място със значително по-нисък процент на познаваемост сред чуждестранните туристи са планинският и ски туризъм, балнео и СПА туризмът. Възможностите за разглеждане на културно-исторически забележителности са слабо познати сред тази група.
Положителното отношение към България е много по-високо сред чужденците, които вече са били в България, в сравнение с тези, които не са идвали в страната. Този факт води до висока обща удовлетвореност от почивка в България. Декларирана е и лоялност към дестинацията със склонност за повторно посещение над 80%.
В съзнанието на българския турист страната има доста по-ярко и отличимо присъствие. Красивата природа и умереният климат, подходящ за туризъм, са най-открояващите се характеристики. За разлика от чужденците, българите категорично свързват страната ни с богато историческо наследство.
Освен в България, проучванията са проведени във Великобритания, Германия, Гърция, Украйна, Русия, Сърбия, Румъния, Турция, Швеция и Чехия. Изследвано е мнението на 3600 чуждестранни туристи и 2200 български туристи.
Проведено е и проучване сред 300 чуждестранни туроператори от 15 пазара (Великобритания, Германия, Гърция, Украйна, Русия, Сърбия, Румъния, Турция, Швеция,Чехия, Израел, Македония, Полша, САЩ и Франция) и 37 български туроператори.
На базата на проведените анализи са дефинирани четири основни конкурентни пазара на България - Гърция, Турция, Австрия и Чехия. За конкуренти по отношение на летния туризъм са определени Турция, Гърция, Хърватска, Италия и Испания, а за зимния - Австрия и Италия. Относно СПА и балнео туризма, България се конкурира с Чехия.
В рамките на проекта е създадена оценъчна система за дефиниране на основните целеви пазари на страната, базирана на оценка на потенциала на пазара, сегашния пазарен дял на България, приходите от турист, брой нощувки и т.н. Като ключови целеви пазари са определени Германия с изключително високо ниво на приоритетност, Русия, Румъния и Великобритания. Вътрешният пазар също остава с висок приоритет, като значим източник на приходи в туризма.
Една от основните цели на разработване на цялостен бранд "България" като туристическа дестинация е да бъде преодоляно еднопластовото разбиране за България като само морска дестинация. Съгласно стратегическите цели за развитие на туризма в България, дестинацията ще бъде позиционирана като модерна и целогодишна, със специфичен облик и характерна национална идентичност на средата (природна, архитектурна, културна), запазени културни традиции и съхранена природа.
Туристическият бранд "България" трябва да подкрепи подобряването на конкурентоспособността на България на световните и на местния пазар и да допринесе за увеличаване на туристопотока към България, чрез създаване на устойчива емоционална връзка между дестинацията и потребителите. Очаква се новият бранд да бъде въведен през есента на 2013 г.
Организираното събитие е част от поредицата информационни срещи за представители на туристическия бизнес и заинтересованите страни, които са част от Дейност 4 на проекта "Разработване на бранд "България", продуктови и регионални брандове и въвеждане на интегриран бранд мениджмънт". Реализирането на дейностите по организиране на срещата е възложено на "Обединение за бранд България", избрано за изпълнител, чрез открита процедура за възлагане на обществена поръчка. |