Изложба 2 в 1 ще бъде открита във Варна

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (0)
13:15 / 07.04.2025
287
Във времето, когато природата се събужда за нов жизнен цикъл, Арт галерия Le Papillon и Le Petit Papillon Art Gallery от 10-ти до 29-ти април посрещат "Primavera“ с първа съвместна изложба във Варна на две дами, превърнали се в успешен тандем. Представяме ви скулптурните форми от бял шамот и кристално стъкло на  проф. д-р Анна Цоловска и живописните творби на проф. д-р Бисера Вълева, преподаватели в Катедра "Визуални изкуства“ към Факултета по науки за образованието и изкуствата на Софийския университет.

Пролетта, олицетворяваща нов цикъл, начало, пробуждане на сетивата и ума, е отчетлив символ и често използвана метафора не само в изкуството. Обединяващото мото в настоящата изложба е интерпретирано по съвършено различен начин в творчеството на двете авторки. Служещи си с различни изразни средства, но с близък усет за деликатност и нежност, те разкриват възторга и удивлението си пред неподражаемото съвършенство на природата, изграждайки своя артистичен свят.

В скулптурите на Анна Цоловска водещо е освобождаването на формата, но и симбиозата и противотежестта на пластичността, плътността на теракотата като материал и крехкостта, и ефирността на кристалното издухано стъкло. Така както от твърдостта на земята се ражда деликатния, слаб, незащитен зародиш, за да се развие в силно и пълно с енергия продължение на живота, така и нейните произведения препращат към смисъла за житейския кръговрат, за перфектния баланс на природните закони. Неопределеността на формите на скулптурите й създават внушението за неманипулиране на образа, за първичния генезис на флората и фауната. Белият цвят, в съзвучие с прозрачността на кристала, допълнително носят информация за чистота и невинност.

Цъфтежът и цветята са емблемата на "Примаверата“ в акварелите и маслените платна на Бисера Вълева. Големият формат на свободните акварели върху висок клас немски хартии от памук хиперболизират въздействието на цвета, за да създадат физическото усещане за аромат на свежест и нов живот. Нежният разлив на пигмент с вода изпраща мисълта към опияняващи градини, където благоуханието се носи във въздуха и събужда човешката, а и не само, жизнена енергия. Стремеж към светлина и самовглъбяване посредством почти медитативно съзерцание долавяме в живописните платна на Бисера Вълова, където доминира пастелна мекота, постигната чрез плавно приливащи се тонове. Пролетта и обновяването на живота присъства, както в акварелите й, така и в морските й пейзажи, но и в женските фигури - друг категоричен символ на сътворяването на живота.

Допълващи се в своите различия, двете авторки споделят личната си концепция за изложбата:

Анна Цоловска: "За мен Примавера е първичната енергия на движението, на прорастването, неартикулиран възторг от пробуждането и съживяването. Разбира се, аз го асоциирам с цветята. "Цветната" метафора е навсякъде, но като кристал, като озарена от светлина, хем мощна, хем примитивна и още необагрена от реалността. Избрах да направя скулптурите си от теракота и кристално стъкло. Теракотата е земен, силен материал. С него можех да изразя пробуждащото се в края на зимата движение. Формите се органични, гънещи се, напиращи да се определят. А с кристала направих цветята. Това са проекции на цветя. Така те са вечни и не увяхват. Така са за винаги чисти и прозрачни като вода, като мокрота, блясък и сияние. Приемат светлината в себе си и я разпръскват. Във формите на тези скулптури се усеща аромат и хищност, но заедно с това те са и само идеи и всеки може да ги напълни със собствените си представи за тях. Показвам и три графики, които кореспондират със скулптурната колекция. Едната е на цветя и извори, другата на извънземен метеорит, който забивайки се в Земята предизвиква пролет и необуздан растеж, а третата е озарени от залеза "Хищни цветя" превземащи света със своята виталност.“

Бисера Вълева: " Примавера - така се казва една много позната и предизвикваща дискусии картина от края на XV век – Пролет на Сандро Ботичели. На пръв поглед тази работа е посветена на зараждането, на новия полъх, на цветята и любовта. Вглеждайки се обаче между светлините и сенките се откриват следите на отминалото.

Творбите в тази изложба, освен заряда на ново начало, съдържат и спомена за солените скали и за заливите в началото на сезона. Те са също парчетата море и хладните вечери, листата, лилиите във водните огледала, лодките на брега в очакване на нови пътувания и срещи, без значение дали ще бъдат само измислени, лалета в балчишките градини... За това състояние на въздуха и духа Пабло Неруда казва:

"...обичам те така,

както се обича загадка,

тайно, между нощта и душата“.

Това е състоянието на овещественото очакване, на преживяното в разцъфналите магнолии – без листа, само с тържеството на цвета, крехък като самото чувство. А може би настъпващата пролет е едновременно надеждата и всичко, което вече се е случило, но много искаме да продължи.“

Заповядайте на откриване на изложбата на 10.04.2025 /четвъртък/ от 18.00 ч. в изложбените пространства на Le Papillon Art Gallery, за едно своеобразно посрещане на пролетта в цвят и форма!

Експозицията може да бъде видяна от 10-ти до 29-ти април 2025 г. в основата изложбена зала и в пространството на Le Petit Papillon Art Gallery във Варна, ул. Драгоман 12, а също и онлайн на сайта artpapillon.com или на fb: Le Papillon Art Gallery.

Виж коментарите (0)
Още новини от Новини от Варна:
Комисията по здравеопазване към Общински съвет – Варна заседава д...
Избраха д-р Ивайло Митковски за председател на ДСБ-Варна
Преди летния сезон: Ще се справят ли хотелиерите с липсата на кад...
Зеленчуковата борса във Варна се превърна в бунище след дъжда
Наводнени улици и огромни задръствания във Варна
Любителите на изкуството във Варна ще могат да се насладят на нещ...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).