Качеството на стоките и защитата на потребителите обсъждаха учени и специалисти във Варна
Защитени ли са интересите на потребителите за получаване на качествени, безопасни и нефалшифицирани стоки, за достоверна информация относно качеството и количеството на продуктите, които купуваме? Каква е ролята на държавните структури и контролните органи? Имаме ли подготвени кадри, които да участват в структурите за защитата на правата на потребителите?
Тези теми дискутираха български и чуждестранни учени, представители на контролни органи, търговци и потребители на кръгла маса, инициирана от Центъра за качество на стоките и потребителска защита към Икономическия университет във Варна. Ръководителят на центъра доц. д-р Теменуга Стойкова подчерта актуалността на въпроса за качеството на предлаганите стоки на пазара и защитата на потребителите, необходимостта от съгласувани действия на отговорните структури и своевременно решаване на възникналите законодателни и организационни проблеми.
В работата на кръглата маса участваха над 50 специалисти, представители на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), Комисията за защита на потребителите (КЗП), Регионалната здравна инспекция – Варна (РЗИ), Митница Варна, изследователски центрове и лаборатории, потребителски организации.
Учени от страната и чужбина представиха 23 доклада за качеството на стоките и опаковките, тяхното оценяване, идентифициране, фалшифициране, приложението на съвременни методи за изследване и гарантиране на безопасността, промени в нормативните изисквания. Особен интерес предизвикаха темите за вторичните продукти от рециклирани материали, електроуреди, обувки, порцелан, питейна вода, шоколад, продукцията от фермерските пазари.
Експертите от ДАМТН, КЗП и РЗИ представиха ролята на надзора на пазара, посочиха примери за опасни стоки, прилагани нелоялни търговски практики.
Юристи и научни работници пък предложиха промени в нормативната уредба, които да защитят потребителите при нарушени права при връщане на некачествена стока, рекламации, обезщетения за вреди.
Доц. д-р Теменуга Стойкова изтъкна възможностите на ИУ-Варна в подготовката на висшисти с квалификация да работят на всички етапи от жизнения цикъл на стоките, при гарантиране, удостоверяване, надзор на качеството и защита интересите на потребителите.
Кръглата маса укрепи сътрудничеството между заинтересованите страни за системен надзор на пазара, гласност на нелоялните търговски практики, анализ на движението на цените и съответствието им с обявеното качество, предпазване от фалшифицирани и опасни стоки, и подобряване на информираността и правната осигуреност на потребителите.
Докладите от форума са събрани и отпечатани в сборник «Качество на стоките и защита на потребителите». Изданието може да се намери в библиотеката и на сайта на Икономически университет – Варна.