Информационна кампания за толерантност към децата с дефицити предлагат специалисти, които се включиха в международна конференция на тема "Изграждане на подкрепяща среда в детската градина за децата със специални нужди". В хода на проявата стана ясно, че подобна кампания вече подготвят от УНИЦЕФ, пише "Черно море“. Според тях подходящи са темите за правото на всеки на достъп до образование, както и акцентуването върху възможностите на децата със СОП и техните постижения.
"Най-добре е да се отнасяме към децата не като към деца със специални нужди, а като към деца със специални възможности", апелира психоложката Цветалина Йосифова.
Подобни информационни кампании, насочени към родители и учители, са необходими и за ранното идентифициране на изоставане в развитието на децата и за ранна интервенция, която е най-ефективна.
Предложения за промяна на подкрепящата среда за децата със специални нужди в детските градини формулираха специалистите, които се включиха в международната конференция. От 214 участници във форума 108 са изказали мнението си по формулираните препоръки.
Единодушна подкрепа получи идеята да се назначава допълнителен помощник-учител или помощник-възпитател в градини, където има деца със СОП. Според специалисти наличието и броят на допълнителния персонал трябва да е съобразен с нуждите на детето. Наложително е също така да бъдат разработени адаптирани учебни помагала и програми за отделните групи малчугани със специални образователни потребности.
Недостатъчният брой на социалните асистенти и тяхната квалификация и роля в детската градина беше друга от посоките, в която заинтересованите страни дадоха предложения. Учители, родители и специалисти бяха единодушни, че трябва да се преразгледа политиката за разпределение на социалните асистенти - тя трябва да стане по-гъвкава и с ясни критерии за определяне кое дете има нужда от подобно подпомагане, като се вземат предвид неговите възможности. Наложително е оптимизиране на броя, подбора и заплащането на социалните асистенти. Те да се обучават на практика от терапевтите и ресурсните учители на детето, предлагат специалисти.
Залагане в общинската политика на мерки, които да гарантират координация в дейността на специалисти, ресурсни учители и масови учители, които работят с детето, изискват още заинтересованите страни. Важно е семейството да бъде активно включено при вземането на решения за подкрепа и обучение на детето. С родителите трябва да се взаимодейства активно и те да са реални партньори на учители и терапевти.