Днешната пресконференция на кинокритиците, участващи във фестивала "Златна роза" започна с новината, че Рангел Вълчанов вече е академик. Обект на обсъждания бяха първите 5 филма от късометражната програма, както и дългометражните ленти "Чужденецът" на Ники Илиев и "Пъзел" на Иво Стайков. Последните два филма снощи се радваха на препълнени зали. Първи пред критиката се изправиха създателите на късометражките "Сладко и солено", "Парафиненият принц" и "Скок". Според критиците "Скок" на режисьорите Петър Вълчанов и Кристина Грозева само е спечелил от решението на авторите му да се откажат от първоначалния замисъл лентата да е дългометражна, и да го съкратят. Екипът беше представен от автора на музиката към филма Христо Намлиев, който заяви, че вчерашната версия на "Скок" е най-добрата за този филм.Христо Намлиев: "Липсата на финанси не е причината режисьорите да вземат решението да съкратят филма си на късометражен. Първоначалната им идея беше да направят много бавни и дълги кадри, които да съберат в час и половина. Но накрая се отказаха от този вариант. Това, което видях вчера е най-доброто, което съм гледал, защото филмът имаше и двучасова версия". Като цяло журито е доволно от късометражните филми, които бяха излъчени до сега.
Боряна Матеева: "Вчерашните прожекции много ме развълнуваха и успокоиха. Ако погледнем фестивала глобално, в него има и почит към големите български кинематографисти със съпътстващата програма, и можем да видим бъдещето на родното кино, в лицето на младите автори от късометражната. Вдъхновява ме това, че младите хора напипват много точно проблемите на обществото и го правят без залитания. Това е правилният път, по който младите режисьори трябва да вървят."
Много добри отзиви получи "Парафиненият принц" на режисьора Павел Веснаков. Филмът е направен с изключително скромният бюджет от 4 хиляди лева, но това не е попречило на въздействието и на качеството му. Антония Ковачева: "Целенасочен филм, изключителното въздействие на съдържанието влиза като бръснач у зрителя".
Павел Веснаков разказа, че сценарият е написан по истинска история. "Парафиненият принц" разказва за младеж, който убива майка си и сестра си и накрая се предава на полицията.
Павел Веснаков: "Историята е изцяло истинска. Случила се е преди 3-4 години. Човекът, който е извършил убийствата е мой приятел. Не мога да претендирам за автентичност на детайлите в убийството, но това, че в медийното пространство така и не се разбраха мотивите на това момче да извърши престъплението, ме накараха да направя филма". Историята за самотният баща и неговия син, която се разказва в "Сладко и солено" е предизвикала голяма емоция в залата. Според критиката авторите са успели в много кратка форма да предадат един много голям проблем от действителността - за самотните родители, които се опитват да търсят пътищата към децата си. Филмът на Поли Генчева също е направен с изключително малък бюджет, но пък се е получил.
Голямо разминаване между мнението на критиката и на публиката се получи с филма на Ники Илиев "Чужденецът". След като снощи лентата се излъчи пред препълнена зала и оценките на публиката за филма след прожекцията бяха много добри, днес критиката не беше на същото мнение. Антония Ковачева: " Във филма имаше съчетание на много крайности. Направили сте едновременно романтична комедия, сериозна мелодрама, вулгарна комедия и екшън с елементи на бойни изкуства. Имах проблеми с мярката в този филм". Това е филм за зрителите, отговори Ники Илиев. Пълната зала и това, че хората много се смяха е най-важното за мен, допълни режисьорът.
Филмът е направен с много малък бюджет, първоначално е замислен като дипломен проект на Ники Илиев и е бил 27 минути. Вариантът е бил прожектиран пред зрители и след техните положителни реакции е дошла идеята за удължаване на сценария, разказа Ники Илиев. Ники Илиев: "Не исках да правя комедия по правила, щом като ние си я финансираме".
За най-посетеният до този момент на фестивала филм "Пъзел", също имаше повече критики, отколкото позитивни отзиви. Основното недоволство на критиката беше неподходящият кастинг на актрисите във филма.
Петър Попзлатев: "В очите на актьорите, за да се стигне до мелодрама, трябва да има живот. Очите и на двете главни героини са празни.Няма друго кино, в което така манекенската професия да е влязла, както в българското". Иво Стайков: "Не съм съгласен с голяма част от нещата, които казахте, имаме различни гледни точки и това е нормално. За мен най-важното са тези 500 зрители, които бяха снощи в залата и харесаха филма".
Днес програмата на "Златна роза" продължава с 2-рата късометражна програма, в която са филмите "Бариерата", "Йероглифът", "Драсканица", "Отивам в Италия" и "Виолета, Жоро и аз". Вечерта от 18 часа е прожекцията на "Миграцията на паламуда" на Людмил Тодоров и от 20 часа на "Джулай" на Кирил Станков. |