Китайци може да построят плавателен канал от Варна до Русе

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (0)
15:58 / 11.02.2015
1593
Китай може да построи плавателен канал от Варна до Русе, научи Maritime.bg. Три мащабни проекта са били предложени на посланика на Поднебесното царство у нас, за развитие на Североизточния регион.

"Освен градеж на плавателен канал, който да свърже Черно море и река Дунав, сме предложили изграждане на аутобан и железопътна линия", каза областният управител на Варна.

По думите му е била открита цялата документация от 1972 година, когато е извършено цялостно проектиране на канала. "За щастие проектът, разработен от 3000 проектанта, не е унищожен", каза Пасев и добави, че по много обща сметка градежът сигурно ще глътне 3,6 млрд. лева.

От администрацията на областта обаче дебело са подчертали пред китайските партньори, че държавни гаранции за подобен градеж не могат да бъдат осигурени.

"Подобен мащабен проект би имал значение не само за България, а за целия съюз", добави още Пасев. Според него предложеният проект се е харесал на китайската страна и към него има интерес, но предстои да се водят още разговори.

"Това е една много стара идея, която е свързана с нарастването на силата на морското обществено движение у нас и водещата роля на Българския морски народен сгоров през 20-те години. Идеята се издига и обсъжда на високо равнище, както и сред професионални организации на архитекти, инженери и строители. България е много ощетена след Ньойския договор, оставаме без Северна и Южна Добруджа. Именно това е причината за търсене на начини за съкращаване на превозите и повишаване атрактивността на пристанищата във Варна и Русе чрез свързването им с канал. Голямо е било общественото движение за защита на тази идея, защото каналът осигурява поминъка на голяма част от населението, а и не на последно място подобен проект би осигурил водоснабдяване на тази част от страната. По времето на социализма идеята се издига отново. Доколкото ми е известно има изчисления до стотинка на стойността на целия проект. Наши специалисти дори са ходили в тогавашната ГДР и е възприета идеята за използване на шлюзова система, за да се ликвидира денивелацията между Русе и Варна. Според идеята, началото на канала е трябвало да бъде във Варненското езеро, където в момента е Пристанище Варна - Запад. Има две мнения за провала на проекта. Според първото, което е по-логично, направените изчисления не са окуражили хората и проектът е оставен за по-добри от финансова гледна точка времена. Според второто мнение, което е по-скоро част от градския фолклор, Тодор Живков е отстъпил пред Чаушеску, а Румъния изгражда канала Черна вода - Констанца", обясни пред Maritime.bg главният редактор на "Морски вестник" капитан II ранг о.з. д-р Атанас Панайотов.

Припомняме, че Китай започна строителството на новия плавателен канал в Никарагуа. Огромният инфраструктурен проект, който трябва да се конкурира с Панамския канал, е финансиран с 50 млрд. долара. 278-километровият канал трябва да бъде готов около 2020 година, а според правителството на страната ще осигури 10% растеж за местната икономика.


Виж коментарите (0)
Още новини от Новини от Варна:
Посрещаме слънчев ноември по Черноморието
Първи снимки от катастрофата на пътя София-Варна при която загина...
Граждани се обявиха против изграждане на дневен център за хора с ...
Коя партия печели изборите в област Варна?
Съдът във Варна отмени важно решение на общинския съвет 
Осъдиха пияна шофьорка във Варна, отнеха автомобила й


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).