В днешния материал от постоянната рубрика на
Varna24.bg –
"Преди и сега“, ще ви разкажем и покажем стария кпапов мост – едно уникално за времето си съоръжение, останало в миналото.
В началото на ХХ век, с разрастването на следосманска Варна, се явила остра нужда от нов, модерен мост - имало нужда и от прокарване на железопътна линия към южния индустриален квартал. Чак обаче през май 1937 г. започнал строежа на модерен подвижен железен мост. Основите му били на 12 м. дълбочина, върху опора от кварцов пясък. Самият мост бил проектиран за канал с широчина 100 м., със среден отвор, широк 30 м. Подвижната част, система “Шерцер" - изработена от германската фирма МАН, се отваряла само за две минути и половина. През ноември 1938 г. мостът бил завършен, скоро било готово и новото шосе за кв. “Аспарухово". Наречен “Аспарухов", новият мост бил открит на 28 май 1939 г.
Преминаването на корабите под клаповият Аспарухов мост било истинско изпитание за пилотите. С цел намаляване на риска от сблъсък в моста в канала били поставени специални отбивачи – железобетонни колони, забити в дъното и облицовани с дърво, които да поемат ударите от отклонилите се кораби и да ги насочват при навлизане в отвора на моста.
В ранния следобед на 28 януари 1975 г. обаче с моста става тежка авария – при преминаването си през канала в него се блъска руският кораб “Павел Постишев". Налага се демонтирането му, и за да не спира движението са направени два временни понтона. От изоставена линия край гарите Страшимирово и Тръстиково са пренесени и монтирани два железопътни моста, единият от които е устроен като подвижен. По този начин още на 15 февруари 1975 г. е възстановена връзката между двата бряга.
Сега стария клапов мост го няма. Железният – известен и като мост "Родопа", е единствената сухопътна връзка с Острова.
Вижте
"Преди и сега" от предния път
ТУК