© | | Визитка: 43-годишният Йордан Николов е строителен инженер, завършил Университета по архитектура и строителство в София. Работил е като главен мениджър на строителна фирма. Има богат опит във въвеждането на иновативни технологии в съвременното строителство. На последните местни избори във Варна бе кандидат за общински съветник в листата за ГЕРБ, а в момента е кмет на варненския район "Аспарухово" Семеен е. Има син на 7 години.- Опитът, натрупан в сферата на частния бизнес, помага ли Ви на новата административна длъжност?
- Опитът в частния сектор със сигурност ми помага много. В бизнеса има голяма динамика, която неминуемо изисква вземането на бързи и точни решения. Те са необходими за своевременното справяне с проблемите. Освен това опитът, който имам при управлението на екип, също ми бе от полза, когато поех един вече сформиран екип.
- Вашият предшественик стана зам.-кмет в община Варна. Допитвате ли се понякога до него?
- Имаше добра приемственост между мен и предишния кмет на "Аспарухово" Богдан Караденчев. Оставането му на управленски пост в общината говори добре за свършената от него работа. С течение на времето и аз самият се убеждавам, че съм заварил добро наследство, както по отношение на инфраструктурата в района, така и по отношение на обслужването на гражданите. Мога уверено да кажа, че "Аспарухово" има една работеща администрация. Разбира се, че бих се посъветвал с Богдан Караденчев и съм сигурен, че съветите, които би ми дал той, ще са в полза на обществото.
- Съкращенията в администрацията вече са факт, но случи ли се анонсираното унифициране на структурата на петте варненски района?
- Все още се работи по новата унифицирана структура. Целта е отлично да се стиковат нещата - да постигнем не само по-добро взаимодействие между петте района, а и с общината. Естествено, поради спецификата на районите няма как да се получи 100-процентово уеднаквяване.
- Отдавна се говори за новата структура. Защо се забави толкова работата по нея?
- Не мисля, че се бави. Това е процес, който изисква добре да се изпипат нещата, за да не се налага да правим корекции, щом въведем промените.
- А този процес на работа по структурата свързан ли е с исканията за повече правомощия на районните архитекти?
- Структурната реформа в районните администрации е изцяло дело на районните кметове. Що се отнася до правомощията, би било добре те да са повече. Безспорно това означава, че ще поемем и повече отговорности. Сега, за съжаление, често се налага да обясняваме на гражданите, че нещата, които искат от нас, не са в нашите правомощия.
- Съкращенията отразяват ли се вече на работата Ви?
- При съкращаването на 15% от щата трябваше да бъдат освободени 9 от общо 60 души в администрацията. В резултат от това в момента 51 служители обслужват към 28 000 жителите на района. Едно такова немалко съкращение неизбежно оказва влияние. Чрез преразпределение на задачите правим всичко възможно промяната да не се отрази на гражданите и смятам, че те няма да усетят, че работим в по-тесен състав.
- Какви приоритети за развитието на района си набелязахте?
- Основният ми приоритет е повишаването на качеството на обслужване на гражданите. Стремим се и към по-високо качество на работа на фирмите, които поддържат района. Хората например дълго чакаха плана на новообразуваните имоти в Боровец-север. Успяхме да предвижим нещата и в момента планът е за одобрение в Областната администрация. Това е стъпка напред за развитието на района. Работим и за подобряване на инфраструктурата в "Аспарухово". Въз основа на подписка от граждани издействахме да се въведе еднопосочно движение в участък от ул. "Кичево". Хората се притесняваха, че улицата е много тясна и движението по нея е затруднено. Тъй като промяната засяга отсечката, по която минава трасето на една от автобусните линии на градския транспорт, трафикът сега е значително облекчен.
- Какви други предизвикателства отправят пред администрацията Ви разрастващите се селищни образувания?
- Определено жителите на селищните образувания се увеличават. Това неминуемо натоварва и работата на администрацията - тя трябва да поеме гражданите, които се заселват постоянно или временно в местностите. Налага се да засилим контрола там, защото има предпоставки за незаконно строителство. Засега не са констатирани нередности. Правим всичко възможно да се облекчат процедурите за хората, които искат трайно да се заселват в селищните образувания и да инвестират в строителството на къщи или вили. Тези усилия на администрацията също са част от превантивните мерки срещу незаконното строителство.
- А какво се прави за незаконното строителство в ромската махала? От ВМРО Ви отправиха упрек, че не се предприемат мерки срещу нарушителите. Същевременно в района има активна свлачищна дейност, която крие риск за обитателите на постройките...
- Наистина преди около месец тръгна ново свлачище в района. Взети бяха необходимите мерки от съответните органи на администрацията на "Аспарухово" и община Варна. Не се наложи евакуация на хора, тъй като пострадалите постройки не са обитавани. Що се отнася до проверките на територията на ромската махала, към момента имаме около 25 констативни акта за незаконно строителство. Те са предадени по компетентност на РДНСК. Проверките в отговор на жалбата от ВМРО продължават. Вече сме обхванали около 90% от имотите и разполагаме с данни за състоянието им.
- Това означава ли, че насред земеделската земя, върху която се разполага ромската махала, има и законни постройки?
- Голяма част от земите там са в съсобственост. За друга част от имотите има отстъпено право на строеж. Факт е, че има хора с напълно изрядни документи за строежите си.
- Споменахте, че ще изисквате повече от фирмите, които поддържат района. Това означава ли, че има основания да недоволствате от работата им?
- Периодично получаваме сигнали от граждани за проблеми, които възникват инцидентно, и се налага да търсим съдействието на фирмите. Мога да кажа, че те реагират адекватно. Става въпрос за сигнали относно разбити тротоари, счупени пейки на спирките и др.
- Планирате ли да създадете обществен съвет към района?
- Винаги съм държал на активността на гражданите. Тя трябва да бъде индикатор за посоката на работа на администрацията, така че обмислям сформирането на обществен съвет, какъвто до момента не е имало в "Аспарухово". В него би трябвало да участват представители на различни институции, за да бъде максимално полезен.
- ОУП залага големи перспективи пред развитието на "Аспарухово". Ще лобирате ли за скорошното изграждане на втори мост, който да свързва района с останалата част на Варна?
- Алтернативен мост би бил много добро решение за жителите и гостите на района, а и за цялата общината. Напълно подкрепям идеята за втори мост. Да се надяваме, че след тежките години на криза ще настъпят промените, които желаем и които са необходими.
- А какви инвестиционни проекти предстоят в "Аспарухово" тази година?
- Тази година трябва да се изградят водопроводните отклонения в кв. "Аспарухово" и да се довърши водопроводът на Боровец-юг. Тези инвестиции са заложени в бюджета на община Варна.
- Има ли развитие по проблема с таванските помещения в кв. "Дружба"?
- Там от дълги години се водят спорове. Наистина с времето са се натрупали много противоречия и неясноти относно статута на тези площи. В момента етажни собственици водят дела с обитатели на таванските помещения. Съдебното решение трябва да даде отговор на проблема.
Източник: в. Черно море |