-
Проучване на гражданско сдружение показа наскоро, че според варненци инфраструктурата е най-болното място в града. В условията на криза финансовите възможности са ограничени и все пак как община Варна ще отговори на потребностите?- Няма спор, че и в съзнанието на хората, а и в нашите проучвания и проекти за работа инфраструктурата заема централно място. В условията на финансова криза при съставянето на новия бюджет са заложени по-малко средства в сравнение с предходната година. Това обаче се отразява преди всичко върху издръжката на администрацията. Целта, която е постигната с формирането на бюджета, е увеличение на парите за социални дейности - числото на хората, които получават безплатна храна от общината, е нараснало 3 пъти. При финансова криза броят на бедстващите се увеличава, а финансовите възможности намаляват. Затова средствата трябва да бъдат разпределени така, че да са в съзвучие с конкретната обстановка.
Увеличава се и субсидията за градския транспорт, като се има предвид, че възрастта на пенсионерите, които пътуват с преференции, се намали с 2 години. Предприеха се сериозна структурна реформа и съкращаване на административния персонал и разходи, както и преструктуриране на общинските предприятия. Същевременно капиталовата ни програма е съпоставима по абсолютни цифри с реализираната през миналата година.
-
Кои са проектите, върху които са концентрирани усилията Ви в момента?- През май ще приключим реконструкцията на ул. "Ген. Колев", а на ул. "Царевец" ще се изгради мостовото съоръжение, което да облекчи движението в този район. Приключи реконструкцията на ул. "Кольо Фичето".
Продължава изграждането на комплексна, много голяма и съвременна зала в Първа езикова гимназия. Откриваме детска градина и паралелно с това веднага започваме градежа на ул. "Капитан Райчо". Широкомащабно ще бъде строителството, което трябва да осигури повече места в детските градини и ясли. 150 ще са новите места в яслите тази година, а 700 - в градините. Финансиране за тях е осигурено от бюджета и публично-частни партньорства.
Въпреки тежките финансови времена тази година се въведе в експлоатация училището в "Аспарухово" - "Васил Левски". Интересно ми е в кои общини на страната през последните 10 години са изградени 2 чисто нови училища за над 2000 ученици.
През тази година ще бъде финансиран и историческият ринг - в 2 направления: ул. "Цар Симеон" и ул. "Преслав". Освен сериозната реконструкция там ще се изгради и ново осветление.
За лятото алеята на Кабакум ще се доизгради, като се свържат двете съществуващи в момента части от пътя и ще се даде възможност за еднопосочно движение. За 180 000 лв. ще се изгради и аналогичен път в Аспаруховия парк. Целта отново е въвеждането на еднопосочно движение.
Обходните дъги бяха обозначени от нашите консултанти като слабост на Варна. Неслучайно започнахме промяната с ул. "Девня", продължихме по бул. "Република", а през тази година ще се финансират от бюджета отчуждаванията в района на Околовръстния път - бул. "Христо Смирненски". Южното платно на продължението на пробива "Левски" пък трябва да свърже бул. "Сливница" с бул. "Владислав Варненчик".
Светофарните уредби ще бъдат реконструирани на 18 места в града, като ще се изградят и нови ленти на кръстовищата. Амбицията е така да се облекчи трафикът най-вече през летните месеци.
Естествено, след избор на фирми изпълнители ще продължи и ремонтът на варненските улици. Решението на Общинския съвет от септември миналата година отложи ремонтите поне с 5 - 6 месеца. Още тогава обърнах внимание на това обстоятелство, но нямаше достатъчно политическа воля да се съобрази.
-
Като говорите за историческия ринг, вероятно имате предвид пешеходния ринг, представен преди време от местната структура на Съюза на архитектите. Това означава ли, че общината ще се заеме с финансирането на проекта, въпреки че бе лансирана идеята той да се реализира със средства по програма "Джесика"?- Историческият ринг ни е необходим и искаме час по-бързо да се реализира. Той е свързан и с кандидатурата на Варна за културна столица на Европа. Проектите за интегрираното развитие на града обаче ще подскажат обектите, за които ще търсим еврофинансиране. Това е една от възможностите, но кой точно от всички проекти ще бъде избран, ще стане ясно към 23 септември. Историческият ринг, както и подземното паркиране могат и трябва да бъдат реализирани с комплексни усилия. Програмите няма да решат изцяло въпросите с подземното паркиране. За него в момента използваме 3 подхода, в това число внасяме наново предложението за концесия на паркинга до сградата на община Варна. С условията на концесията, предопределени от предишния ОбС, на практика не успяхме да привлечем нито един инвеститор. "Джесика" е вторият подход. Съюзът на архитектите в България, който е спечелил чрез проект възможността да изгражда подземни паркинги в няколко града на страната, е третата опция. Едната възможност не пречи на другата - напротив - ще ни позволи да ускорим процеса по реализацията както на идеята за историческия ринг, която горещо поддържам, така и на подземното паркиране в града. Категорично ще има ефект и върху туризма.
-
А как върви подготовката за предстоящия туристически сезон?- Може да се каже, че е в напреднала фаза. На срещата ми с министъра на икономиката, енергетиката и туризма
Делян Добрев присъстваха и представители на Съюза на хотелиерите и на други браншови организации. Обсъдихме приоритетите, които ще преследваме през този сезон. Това включва и ангажимента на община Варна към полицейската охрана или противопожарната безопасност на комплексите. 20 полицаи трябва да бъдат командировани - 16 на Златни пясъци и 4-ма в Св. св. Константин и Елена. Успешно приключи представянето ни на всички големи туристически борси. Следващата голяма борса е през ноември.
Уточнихме работата на общинските екипи, които ще се грижат за спазването на работното време на заведенията през сезона и ще контролират шума след 23 ч. Имаме повече правомощия да реагираме на часа и да изваждаме от оборот нарушителите.
Предстои да издам заповедта за строителната забрана. Трябва да се утвърди и транспортната схема на Св. Св. Константин и Елена и Златни пясъци. Ще се направи вертикална маркировка в курортите.
Временни туристически информационни центрове ще заработят на територията и на двата комплекса. Хотелиерите дават гаранции, че ще предоставят помещения. От нас зависи да изнесем тази дейност.
-
А има ли развитие по въпросите, които възникнаха относно лицензирането на басейните?- Министърът пое ангажимент да инициира среща в София относно режима за лицензиране на басейните, но и последващия контрол върху тях. Направихме конкретни предложения, които трябва да залегнат в промяна на наредбата. Хората в момента са недоволни, че сме дали краен срок - 31 април, който за някои собственици на хотели е твърде ранен. Този срок обаче е посочен в наредбата. Той трябва да бъде променен. Издавайки разрешението, то трябва да има годност 1 година.
Надделя становището, че въпросът с техническата изправност е в тежест на самите собственици. Освен химическия състав на водата те ежеседмично трябва да възлагат и контрола върху своите съоръжения, като той трябва да бъде удостоверяван по съответния начин. Създаването на национална структура се смята за нецелесъобразно, тъй като този въпрос не може да бъде администриран по отношение на цялата страна. Трябва да се създаде публичен регистър на басейните. Решихме всяка община да го направи сама за себе си. Активният туристически сезон ще започне след 24 май, така че напълно съзнаваме, че датата 31 април е ранна за повечето хора, но тя е в сила до актуализацията на наредбата.
-
Отменено бе решението, по силата на което туристическата такса стана данък. Как ще се отрази това?- Самият министър ни попита дали промяната е довела до съществено увеличение на средствата. Цифрите са напълно съпоставими - няма ръст. Разбира се, при това положение контролът от наша страна пак трябва да бъде активизиран, защото нещата отново зависят от добросъвестността по отчета и плащанията на собствениците на хотелите.
-
Има ли спасение за паметниците на културата и архитектурата в града, някои от които са в окаяно състояние?- Сами по себе си паметниците на културата и историческият ринг се преплитат. С моя заповед бе сформирана група от общински специалисти, които дадоха ясна картина за броя и състоянието на паметниците на културата в града. 9 от тях са с общинско участие - не са изцяло наши, а в условия на съсобственост. Идеята е паметниците да бъдат заснети, да се изработи общ проект за начина, по който трябва да бъдат реставрирани. Ще направим предписания към собствениците за задължително изпълнение. За да дадем пример, ще започнем с ремонта на сградите, в които общината има дял. Мерките ще бъдат предприети в съучастие със съсобствениците, разбира се. Облекчението за другите собственици ще бъде именно изработеният от нас общ проект за начина, по който да бъдат реставрирани паметниците. Реалните действия ще започнат още тази година с онези сгради, които се намират в обсега на ул. "Цар Симеон" и ул. "Преслав", където е пресечната точка с историческия ринг. Там, където съсобствениците не предприемат необходимите действия, ще бъдем принудени ние да ги предприемем, вписвайки ипотека върху имотите им. Това е сериозна заплаха за тяхната собственост и мотив да положат дължимите по закон грижи за собствеността си.
-
Вероятно някои от тези сгради са заложници на съдебни саги заради реституционни и други претенции. Това би било пречка за подобна процедура...- Във всеки случай, ако ние предприемем тези действия, имаме право на ипотека, независимо от това кой счита себе си за собственик или оспорва друг като такъв.
-
Оказахте се главен герой в дебатите относно цената на билетчето за градския транспорт. Появиха се дори упреци, че общината прехвърля проблема на ОбС. Ако се премине психологическата граница от 3 лв. за литър гориво, ще подкрепите ли предложение за скок на цената на билетчето?- Не може общинските съветници да се занимават еднолично със съдбините на "Градски транспорт", да вземат решения по отношение на съдбата на частния превозвач, а фрагментарно да се дезинтересират от цената на билетчето, което е основното движещо колело в този проблем. Не може общинският избраник да е безразличен към цената, на която се возят хората, гласували му доверие.
Ситуацията с цените на горивата се мени с часове и е въпрос на икономически анализ при каква стойност на горивата ще има поскъпване на билетчето. Даже в момента на нашия разговор аз не мога да кажа как изглеждат нещата - те се променят буквално с часове и са в зависимост от събития, които са далеч извън нашия контрол. Развитието на световните пазари ще предопредели изхода от ситуацията. Тези събития ще предопределят не само цената на билета, но и съдбата на целия общински бюджет, тъй като рязкото покачване на горивата ще доведе до пропорционално съкращаване на ефективността на нашата капиталова програма. С поскъпването на горивата ще поскъпне и строителната дейност, както и ред други неща. Така се оказва въздействие върху всяка сфера на обществения живот. Ние сме пленници, заложници, пасивни наблюдатели на един процес в световен мащаб.
-
Предложението за повишаване на такса "Смет" също нажежи страстите в ОбС. Отправени бяха обвинения и за лошо разпределение на квотите за сметоизвозване в града. Как ще отговорите на тези критики?- Квотите, на базата на които плащаме на фирмите изпълнители, се определят с решение на ОбС. Ако има промяна на обстоятелствата, да се вземе ново решение за квотите! Ако в момента едни фирми имат повече транспортни разходи, това трябва да залегне в бъдещото решение на ОбС. Няма спор по въпроса.
-
Твърдеше се, че благодарение на завода за боклук Варна ще е сред общините с най-ниска такса "Смет". Сега обаче именно заводът се оказа сред главните причини за предложението за повишаване на такса "Смет"...- Решението, което ОбС взе преди години, определи 65 лв. базова цена за преработка на боклука в завода. От юли м.г. ние започнахме много тежки разговори с хората, които изградиха предприятието. В резултат на това базовата цена падна на 61 лв. А спомняте ли си, че от завода имаха претенции за суми между 85 и 93 лв. След 8-месечни преговори по-миналата седмица бе подписано споразумение и базовата цена падна на 61 лв. плюс съответната инфлация за периода, която е статистически известна.
Нека при тези дадености общинските съветници да направят новото разпределение и самите те ще се убедят, че с 10 лв. искат да платят разходи, които са 15 лв. Техните мотиви за преразпределение на квотите са ми добре известни. Персонажите, които движат този процес, също са добре известни - те са били активни и в миналото при самото определяне на квотите. Познайте за кои общински съветници говоря...
Всяка частна фирма е мотивирана от характера си, така да се каже, да извлече повече средства за себе си. Умението е да се намери реалната граница на разхода. Ако съветниците преценят - не се меся в този разговор - да променят квотите. Присъствието на завода обаче е неизбежно. То е задължително, защото в противен случай глобите, които ще плащаме, ще съсипят целия бюджет.
-
Това означава ли, че приемате за неизбежно и увеличението на такса "Смет"?- За мен това е така, но нека ОбС да си вземе решението. Ще плащаме в рамките на възможното според тяхното решение и квотите.
-
Лансирана бе идеята за създаване на няколко общински предприятия. А какви са перспективите за предприятие за асфалтиране, при положение че във "Владиславово" вече се опитват със собствени сили да изкърпват настилки?- Назначих група, която да се произнесе относно бъдещето на тази инициатива. Точка на въпроса постави самият кмет на "Владиславово", който каза, че това е един вид самодейност и че тя нито като ценоразпис, нито като технология, нито като качество съдържа нещо рационално.
Нека като начало да създадем всички предприятия, за които прокарваме път. Вече отлежават моите първи предложения. По молба на общинските съветници ги сведох до 3. Нека видим как ще протече трансформацията и създаването на общински предприятия за озеленяване, за охрана, за ремонти и как ще приключи преструктурирането на Общинска полиция. Това са 4 огромни крачки. Да видим дали съветниците ще имат силите и възможността да ги направят и да вземат решения. Всъщност чакам решението и за общинското хранене. Това са моите ангажименти от предизборната кампания. Аз съм ги изпълнил и сега те са на етап да се вземат решения от ОбС.
-
Вече споменахте, че в новите предприятия ще назначите част от освободените общински служители. Какъв ефект очаквате от предприетата структурна реформа?- Административната реформа има оздравителен финансов характер, но налага съкращения. Не може човек да се дезинтересира от съдбата на своите сътрудници и служители... Но само от тези, които заслужават това... И когато тези хора запитат каква е по-нататъшната им участ, аз отговарям: "В бъдещи преструктурирани общински предприятия". Осъществявайки тези дейности, неизбежно ще трябва да назначим хора.
Вече настъпиха сериозни персонални промени на ръководните длъжности в общината - и в културата, и в архитектурата, и в благоустройството.
Кадровите промени след сливането на дирекции още са на ход. Структурната реформа бе одобрена, така че когато решението на ОбС влезе в сила, ще представя новите директори. Подготвяме и предложението за втория етап от съкращенията - още 30 щата.
-
Дебатите по Общия устройствен план дадоха знак за известно разминаване между позицията на общината и на националните органи за Морската градина. Каква развръзка да очакваме?- Мога да говоря за моето виждане. Моята позиция и действия са последователни и видни през последните 7 години, започвайки с пълна забрана за строителство в Морската градина. До края на мандата си ще се придържам към решението да не се допуска никакво строителство в Морската градина. Това се отнася и за Ботаническата градина, и за всички онези зелени петна, обозначени на картата на ОУП. Единственото изключение, което може да бъде допуснато и дискутирано, са детски и спортни съоръжения. Те имат място точно в такава среда - чист въздух, зеленина, сигурност. И нищо повече! Защото отпускането на строителство под какъвто и да е предлог, и най-благовидния, ако щете, на сгради с частно предназначение - ресторанти, хотели, къщи, като начин на изпълнение ще смаже околната среда. Параметрите ще бъдат изкълчени, т.е. неспазени, а самата експлоатация на обектите пък окончателно ще довърши това зелено богатство.
Моята позиция е защитима в рамките на моя мандат с моите разбирания и възможности. Оттук нататък гарантирането на оцеляването на зелените площи отвъд този срок е в ръцете на компетентните инстанции.
-
В момента ОУП е заложник на жалба в съда срещу екологичната оценка. Явно сроковете, които залагахте за влизането му в сила, няма да се спазят. Как ще се отрази това на града?- Аз съм изпълнил ангажиментите, които съм поел. Оттук нататък и съдът ще реши, и компетентните органи - МРРБ, националният експертен съвет, ОбС... Разбира се, ефектът от забавянето не може да бъде благоприятен - ще се забави и инвестиционният процес в града.
-
А има ли перспективи за големи инвестиции в града?- Има, но в малка или голяма степен всички са зависими от ОУП. Много малки и големи интереси са вплетени в ОУП, поради което хармоничното му приемане и в срок е невъзможно. Цялата варненска общественост се убеждава в това.
-
Как ще отговорите на критиките, че след началото на четвъртия Ви мандат прекарвате повече време зад граница, отколкото във Варна?- Изминали са около 160 дни. За това време цифром и словом съм отсъствал от страната 24 дни. Много или малко са - всеки да прецени. Чакат ме 320 дни почивка... Знам каква реакция ще предизвикат тези цифри. Не смятам да се възползвам от невзетата отпуска нито наведнъж, нито сега! За последен път бях в командировка през юни м.г.
-
Не липсват обвинения, че през времето на отсъствията Ви общината е на автопилот...- Това комплимент за времето на присъствието ми ли е, или негативна оценка за моите колеги?! В крайна сметка всичко се случва - човек може да се разболее, може да се появят и други причини за отсъствието му...
-
Появи се Ваша страница във Фейсбук. Откровено се съмнявам, че тя е Ваше дело, но хрумвало ли Ви е да се включите в тази социална мрежа?- Страницата наистина не е моя. Не съм фен на тези увлечения. Стоя настрани от този процес, но живо ме интересува всичко, което се отнася до работата ми.
Всеки детайл по това, което работим, е в главата ми. Нещата са комплексни, проблемите са много, а не мога да си позволя да приоритизирам едни проблеми, защото това заплашва реализацията на работата по другите.
-
В началото сте на безпрецедентен четвърти мандат. Съжалявали ли сте някога, че поехте този ангажимент?- Късно е! Като се имат предвид огромните ми раздвоения към момента на вземане на решението, към днешна дата е късно за каквото и да е. Всичките ми сили са насочени към достойно излизане от ситуацията, в която, така да се каже, се намирам по мое решение и с гласовете на варненци. Мога само да си пожелая политическата подкрепа, която искам да срещна в ОбС, да ми помогне в реализацията на намеренията ми. Тези намерения са амбициозни, но не с оглед на бъдеща политическа кариера. Това е важно уточнение, което трябва да направя пред варненци и пред политическите сили. Но ако това мое изявление се смята за старт на следваща предизборна кампания, нека кандидатите за поста съзнават, че със стартирането на тази си кампания само ще навредят на варненци.
Източник: в. Черно море