© Varna24.bg | | Комисията за защита на потребителите (КЗП) успя да осъди Е.ОН България Мрежи и Е.ОН България Продажби на първа инстанция. Новината беше потвърдена от началника на главна дирекция „Контрол на пазара" в КЗП Емилия Елчинова. Тя посочи, че преди няколко седмици Варненският окръжен съд (ВОС) е отсъдил в полза на комисията по делото, която тя заведе преди повече от година срещу част от клаузите в общите условия на договорите на двете енергийни компании.От ведомството подеха съдебната битка, след като установиха, че общите условия на договорите са в противоречие със Закона за защита на потребителите и Закона за задълженията и договорите. Проверката, стартирала през 2008 г., след сигнал на потребител, показала, че в общите условия се съдържат 3 неравноправни клаузи. Още през август на Е.ОН били направени препоръки да отстрани спорните текстове. Те обаче отговорили с отказ. Преди да внесат иск, от комисията дадоха възможност на всички клиенти на дружествата, които са преценили, че са понесли имуществени вреди, също да се включат.
Е.ОН България е обжалвала в законоустановения срок пред Варненски апелативен съд решенията, с които са били уважени предявените от Комисията за защита на потребителите искове, съобщиха от прес-службата на компанията. Оттам добавиха още, че не са водени разговори с Държавната комисия за енергийно и водно регулиране за промяна на спорните членове от общите условия на договорите. Такива евентуално можели да се проведат само при влизането в сила на необжалваеми съдебни решения. По принцип от държавния регулатор трябвало да пращат условията на договорите до КЗП за съгласуване, преди окончателното им одобрение. Това обаче не е направено с въпросните текстове, коментираха от КЗП при старта на процеса.
Клиентите на Е.ОН, включили се в колективния иск, отпреди година, също ще могат да заведат индивидуални дела, но след произнасянето и на последната съдебна инстанция.
Както „Позвънете" вече писа, според една от постановките на контракта, за да се присъедини към мрежата, клиентът трябва да предостави набор от задължителни документи. В противен случай електроразпределителното дружество си запазва правото да откаже включването му към мрежата. В условията обаче не е изрично упоменато кои точно са документите, изисквани от Е.ОН. Това е в нарушение на Закона за защита на потребителите, защото при тълкуването на условията се създават възможности за различни практики и се затрудняват потенциалните клиенти.
При проверката си защитниците на потребителите открили и две клаузи, които категорично са в противоречие на Закона за задълженията и договорите (ЗЗД). В договорните условия на Е.ОН е записано, че при неспазването им по вина на дружеството, клиентът има право да дири правата си в срок до 90 дни. Това е нарушение на ЗДД, където е установен давностен срок 5 години за главници и 3 години за лихви.
Източник: в. "Позвънете новини" |