© Народно дело | | До Общината, до кръглата банка, до Икономическия университет. Това са три от най-конфликтните светофари във Варна. Конфликтни от гледна точка на спора кой да мине пръв - пешеходец или автомобил. Според Закона за движение по пътищата предимството е на страната на пешеходеца, но на практика невинаги се получава така. Изнервени шофьори, вечно бързащи за някъде, особено в час пик, създават предпоставки за ПТП.До общината почти винаги се получава тапа от пешеходци, пресичащи успоредно на бул. "Сливница". По този начин шофьорите, идващи от "Севастопол", не могат да направят ляв завой и често преминават на червен светофар. Интересното при този светофар е, че между 5 и 7 ч. вечерта, когато трафикът е най-голям, светлинната сигнализация се променя и пешеходците преминават отделно от автомобилите.
На светофара до Икономическия университет пешеходците, пресичащи успоредно на бул. "Цар Освободител", правят невъзможен десния завой за автомобили, идващи откъм х-л "Орбита". Проблемът не би бил толкова очебиен, ако лентата за десен завой бе разделена от тази за направо. Или ако десният завой въобще бъде забранен, тъй като 50 метра след светофара има възможност шофьорите да продължат към "Севастопол" по еднопосочната ул. "П. Каравелов".
Конфликтните светофари са повече в централната част на града, където и пешеходците са по-многобройни. Но един пример за недобре обмислена организация е светофарът на кръглата банка. Зелената светлина за пешеходците, пресичащи бул. "Владислав", е по-малко от 20 секунди - крайно недостатъчни, особено за трудно подвижни възрастни хора и инвалиди. Ясно е, че в случая автомобилният поток по "Вл. Варненчик" е много по-голям и това налага тази организация. Но би било нелошо, когато се мисли за автомобили, да се мисли и за пешеходци. А защо не и за велосипедисти. За обикновения наблюдател остава впечатлението, че се прави всичко възможно да се улесни автомобилният трафик за сметка на останалите участници в движението. От това централната част на Варна става по-шумна, по-мръсна и по-опасна за хората.
Източник: в. "Народно дело" |