© Varna24.bg | | Заради високите логистични разходи по транспорт и разтоварване на контейнери във Варна, родни фирми предпочитат да ползват услугите на порт Констанца. Оттам стоката потегля с камиони към морската столица или вътрешността на страната, обяви вчера председателят на Българската морска камара Андриян Евтимов."При нас разходите са по-високи. Това е една от причините Варна да не е популярна дестинация", коментира той. Според него Черно море се очертава като атрактивен маршрут за превоз на контейнери от Европа за Средна Азия. Сега тези трасета били затворени заради военни конфликти.
"Заради международната криза приходите на българските морски фирми са паднали с около 25%. Параходство БМФ успява да се справи със ситуацията и запазва пазарите си. Съкращенията в компанията са необходима стъпка за нейното оцеляване", коментира Евтимов. Според него обаче на международните пазари вече се забелязва леко оживление, което е тръгнало от Китай, Индия и Бразилия. В началото на следващата година добрите вести могат да достигнат и българските морски кадри, много от които сега са на брега.
"В момента участваме в обучението на над 80 студенти от ВВМУ "Никола Вапцаров" и ТУ - Варна. Всеки от тях има добрата възможност да се реализира в японската компания К-Line", коментира Евтимов. Той е управител на фирма "Старгейт меритайм" ЕООД, чиято основна цел е да осигурява български офицери за корабите на далекоизточната компания и тяхното последващо обучение.
За K-line в момента работят 150 нашенци. "Фирмата ни има 90-годишна история. След Втората световна война възстановихме дейността си, като извадихе от дъното потънал търговски кораб. Сега компанията притежава над 400 плавателни съда, скоро очакваме доставка на още 20", заяви вчера представителят на К-line Тадао Хаяши. Според него в международен мащаб се очертава голяма криза за морски офицери. В Япония, която има над 3000 търговски кораба, годишно се подготвят едва 150 капитани. В България от 15 години пък има 40% свръхпредлагане на изпълнителски състав.
Източник: в. "Морски труд" |