Варна планира да инвестира в развитието на велосипедния транспорт, като се възползва от опита на Барселона в тази сфера. Още преди 3 години проучихме добрите практики в испанския град, с който общината си сътрудничи активно. Там са обособени над 490 точки, откъдето хората могат да си наемат велосипеди срещу годишна такса в размер на 26 евро.
Срещу тези пари всеки придобива право да наема колело и да го ползва за 30 минути. За следващите 2 часа вече се налага да бъдат заплащани символични суми. Годишните приходи от тази велосистема възлизат на 4 млн. евро, но общите разходи по поддръжката й се равняват на 10 млн. евро. Това означава, че община Барселона субсидира начинанието с 6 млн. евро. За съжаление, последните проучвания доказват, че сегментът на хората, които ползват лични автомобили, е намалял едва с 2%. Очевидно ефектът не отговаря на големите очаквания, но промените в тази сфера настъпват много бавно, коментира д-р Петър Радушев, шеф на общинската дирекция "Европейски и национални оперативни програми".
Към 5,5 млн. лв. са предвидени за развитието на 27 км веломрежа във Варна. Тя ще се реализира в рамките на мащабния европроект за интегриран градски транспорт. По силата на друг проект, по който общината си сътрудничи с неправителствения сектор, се предвижда изграждането на закрити паркинги за велосипеди, както и на стоянки за колелета зад автобусите.
Източник: в. Черно море