Лекари искат дублирана медицинска линия
Над 50% от повикванията на спешен телефон 112 са с медицинска насоченост. Това каза Десислава Кателиева председател на Националната асоциация на работещите в спешната медицинска помощ.
Тя посочи, че вече лекарите нямат база данни, от която преди са черпили информация, кой пациент, колко пъти се е обадил, с какви оплаквания и т.н. В началото е било обещано двете линии 150 и 112 да работят паралелно. Кателиева обясни, че идеята е била когато някой се обади с медицински проблем, обаждането да бъде директно прехвърляно към Спешна помощ и по този начин двете линии да работят успоредно.
"Ние питаме подробности за заболяването, уточняваме адреса, а сега това не се случва. Разберете пращат ни по разни местности, магистрали и булеварди, на катастрофи за които не е изяснено - колко са пострадалите, в какво състояние са", каза още специалистът и добави, че тя лично работи от 15 години и може да съпостави, когато някой разпитва пациента от централата на Спешна помощ и от 112. Кателиева посочи, че желанието на лекарите е било много елементарно - да бъде оправена комуникацията и всички медицински повиквания да се прослушват от Бърза помощ.
"Те решават кое ще ни пратят и кое няма да ни пратят - просто нашата система тенденциозно не се усъвършенства", категорична бе Каталиева и добави, че в последните месеци телефонът почти не е звънял, като че ли повикванията са били потискани, за да бъдат пренасочвани към 112. По думите й от цяла Европа само в седем държави си позволяват лукса да нямат дублирана медицинска линия. Освен това наред с всички тези проблеми от Спешна помощ се оплакват, че дълго чакат и пристигането на други служби - "Гражданска защита", Пожарна, полиция и т.н. Именно поради тази причина лекарите настояват медицинските обаждания да се преслушват от медицински лица, за да се прецени освен заболяването, но дали и човекът отсреща е агресивен. Именно заради закъсненията са се увеличили и случаите на агресия спрямо лекарите от Спешна помощ.
Източник: Радио "Фокус"