ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Лиляна Лазарова – Янева, ГЕРБ – СДС Варна: В последните 4 години правителството доказа, че сектор образование е приоритет за държавата! | ||||||
| ||||||
- Г-жо Лазарова, от дълги години Вие сте директор на Център за подкрепа за личностно развитие/ЦПЛР/-Логопедичен център във Варна. Как се промени работата на този тип центрове през последните години с оглед на приетите законодателни изменения с тази сфера? - Центърът, който аз ръководя, е насочен към обща подкрепа, което се случи след влизането в сила на новия Закон за предучилищно и училищно образование и Наредбата за приобщаващо образование. Децата със специални образователни потребности /СОП/ се подпомагат от Регионалния център за подкрепа на приобщаващо образование. С приетите нови поднормативни документи обаче става възможно и нещо изключително важно, а именно училища, които поемат допълнителна подкрепа и нямат съответните специалисти да могат да се обърнат към съответните институции, които да им осигурят нужните преподаватели. Ние подпомагаме градини и училища с логопеди, които работят изключително активно с деца със СОП. Към настоящия момент Логопедичен център – Варна има сключени споразумения за трансфер със 7 училища и обслужваме 37 ученици, които са със специални образователни потребности. С новите наредби се дава възможност все повече деца да бъдат обхванати от ресурсни специалисти и съответно те да получат най-добрата помощ и подкрепа. - Говорейки за специалисти в сферата на ресурсното подпомагане смятате ли, че трябва да се обърне още по-сериозно внимание върху обучението на хора, които да работят с деца със СОП? - Да, права сте, че тези специалисти все още не са много, но какво ми прави впечатление, поне лично на мен. В последните години, благодарение на промяната на Закона, стана възможно хора, които имат магистърска или бакалавърска степен, но в различни направления, да могат да придобият нова специалност – логопед, психолог, а сега разбирам и ресурсен учител в рамките на 4 семестъра. По този начин се дава отличната възможност да увеличим броя на тези дефицитни специалисти. Ще дам и пример. Ако допреди 4-5 години имахме свободно място за логопед и не се явяваше нито един кандидат, то през изминалата година ситуацията беше съвсем различна. Бяхме обявили три свободни позиции, заради пенсиониране на колеги - за тези три позиции се явиха 20 кандидати.!Това ясно говори за следното: цялостната политика, която се води от Министерството на образованието и от правителството, отговаря на потребностите на различните центрове. И нещо много важно. Интересът към професиите учител, логопед, ресурсен специалист се повиши изключително много, след като се повиши и финансовото стимулиране. Съгласете се, че няма човек, който да не се вълнува от финансовата страна на работата, която върши. Тези фактори сами по себе си говорят, че политиката, която се води в последните години от страна на правителството, отговаря на потребностите на трудовия пазар. Искам да добавя, че вече и възрастовият профил на моя екип се промени драстично. Ако до скоро повечето специалисти бяха между 50 и 60 години, то сега имаме много хора под 49 години и дори трима специалисти под 30 години, което почти никога не се е случвало. Т.е. това, което беше обещано през 2017-ма година от правителството на ГЕРБ, че двойно ще се увеличат заплатите на учителите и педагогическите специалисти, вече е факт. От там насетне е ясно и защо има по-голям интерес към тази сфера. Освен това е помислено и за младите специалисти, които са решили да надграждат знанията си. Има специална наредба, според която към всеки нов специалист може да бъде прикрепен наставник и в продължение на една година той да го напътства. За този наставник също е регламентирано в Колективния трудов договор да получава възнаграждения, затова което върши. - Т.е. можем да обобщим, че политиката, която Министерството на образованието прилага през последните години е фокусирана както върху по-доброто заплащане на хората в системата, но и към децата със специални образователни потребности? - Абсолютно. От дълги години съм в системата на образованието и то специалното. Преди години имаше разписани правила за интеграция на децата със СОП, но приобщаването им в системата, стана факт с новия Закон или по-точно с Наредбата за приобщаващо образование. Това е един огромен документ, който е само на 4 години, но непрекъснато се допълва и изменя. Най-важното обаче е, че всичко, което се приема, е подплатено с финанси. Като човек, който от години е в системата, ще Ви кажа, че това е изключително важно! Има средства, а с тях идват специалистите и мотивацията. И друго. Когато едно дете има определен проблем, родителите могат много лесно да намерят помощ, което отново е разписано в съответната наредба, а най-важното е, че всичко е безплатно. В програмата на ПП ГЕРБ там ясно е заложен следният приоритет "България следващо поколение" - точно това е основата и смисъла на всичко онова, което един човек прави - да мисли за следващото поколение. -Г-жо Лазарова, за финал на този интересен разговор, нека споменем и какви са Вашите цели в сферата на образованието през следващите 4 години? - Аз лично се надявам, всичко това, което беше постигнато през изминалите 4 години да се надгради. В направлението, в което аз работя – спомагателната дейност виждам, че е заложено увеличаване на финансирането на логопедичната помощ. Нашата структура е облагодетелствана, защото всяка година финансирането ни се увеличава, а с това се дава възможност да обхванем още повече деца. Тази година, заради по-голямото финансиране, както и благодарение на средствата, които получаваме от община Варна, сме открили 4 нови кабинета в детски градини. Именно затова бих пледирала и за в бъдеще – тази политика да продължи през следващите години. Наред с това, в последните години силно навлязоха и новите технологии. Благодарение на подкрепата от страна на държавата, всички ние се научихме да работим с тях и съответно да подобряваме виртуалната инфраструктура, за по-добро електронно образование. В условията на пандемия работата с електронните устройства дава възможност на логопедите да не спират работата с децата, дори и от разстояние. Този процес обаче не трябва да спира, защото се дава възможност да помагаме дори от хиляди километри на малчуганите. Никой не твърди, че живият контакт не е най-доброто, но виждаме, че понякога сме поставени пред неочаквани изпитания и трябва да имаме вариант за работа и в такива условия. Така че силно се надявам всичко, което бе направено до момента в сферата на приобщаващото образование да има възможност да се надгради, за да могат хората да се убедят, че тази политика е последователна и с фокус – помощ, интеграция и приобщаване на децата, които са нашето утре. |
Още по темата: | общо новини по темата: 3350 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/559 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:ВсичкиМоите | На приятели |
Aнонимен
на 19.03.2021 г.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Виктор и Беба отново заедно
08:46 / 29.11.2024
Коледният базар на пл. "Независимост" във Варна се завърна
11:58 / 01.12.2024
Дружество край Варна закупи модерна земеделска техника с евросредства
08:19 / 29.11.2024
Закърпиха положението в район "Одесос"
14:10 / 30.11.2024
Пожар в центъра на Варна!
15:45 / 29.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета