Това е установена световна практика, при която на пациента се задават систематизирани въпроси както за прецизиране степента на спешност, така и свързани с инструктирането на близките как да реагират при спешен случай до пристигане на медицинския екип, обясни медикът.
В протоколите се предвижда разделяне по три кода - червено, жълто и зелено, за да се даде приоритет на пациента в животозастрашаващо състояние пред обслужването на всички останали. Въвежда се правилото до 8-мата минута линейката да пристига при болни с риск за живота, до 20-тата - при такива, които могат да прерастнат в животозастрашаващи, и до 2 часа да се обслужват повиквания, които не са спешни. По този начин ще се осигури бърза и навременна медицинска помощ на нуждаещите се, обясни д-р Кателиева.
"Истинските спешни, животозастрашаващи състояния, които са код червено, в действителност са от 5 до 15 процента. В момента, в така организираната ни спешна медицинска помощ да обслужваме всички до 20-тата минута, ние практически закъсняваме за тези, които имат своите фатални 8 минути. Това е една от причините за това, че често сме обект на жалби от пациенти и техни близки, че не оказваме навременна помощ", добави специалистът.
За момента няма система фалшивите сигнали, които постъпват на тел. 112, да бъдат диференцирани. Достъпът до спешна помощ е най-лесен, тя се ползва и като вариант от неосигурените пациенти, заяви д-р Мая Рашева - шеф на Областната спешна помощ. Според нея е редно злоупотребяващите със спешния телефон да бъдат санкционирани.
"След като официално бъдат въведени тези протоколи и с възможностите на софтуерната система, която тепърва ще се изгражда, ще се прави регистър на такива неоснователни повиквания, след което ще се вземат мерки за намаляване на броя им", посочи тя.