Проектирането, изграждането и техническото обезпечаване на бързата градскa линия (от английски BRT - Bus rapid transit) ще струва близо 6,2 милиона лева без ДДС, става ясно от обявената обществена поръчка. Инженерингът трябва да е бъде завършен до 9 юни 2015 г, предаде Дарик.
Ще бъде инсталирана система за осигуряване на предимство на превозните средства на всички светлинно-регулирани кръстовища по BRT коридора посредством автоматизирано управление на светофарните уредби. Системата за информация на пътниците в реално време ще включва 84 информационни табла на BRT спирките и 100 електронни информационни табла в превозните средства. Софтуер ще помага за автоматичната локализация на превозните средства.
BRT трасето ще бъде с дължина от 15 км - от "Владиславово" до "Почивка", и освен улесненото и бързо предвижване на автобусите на градския транспорт включва преасфалтиране и разширяване на някои булеварди. Според Проекта за интегриран градски транспорт за BRT коридора има два подварианта (на картата горе) в участъка между бул. "Янош Хунияди" и ул. "Христо Смирненски". Единият вариант е дължина 14.85 км, с изграждане на 28 спирки плюс 2 крайни. Вторият вариант е с дължина 14.60 км, с изграждане на 29 спирки плюс 2 крайни.
Капацитетът и скоростта на BRT са основните характеристики, които го отличават от традиционните автобусни линии. С изграждане на трасета за бърза автобусна линия се увеличава скоростта, намалява се времето за пътуване и се подобрява достъпът и качеството на транспортната услуга.
С BRT трасета разполагат много градове по света. Първата подобна автобусна линия е изградена още през 1974 г. в бразилския град Куритиба. Към днешна дата Бърз автобусен коридор решава част от транспортните проблеми на над 166 градове. В много случаи се наблюдава намаляване на броя на автомобилите по маршрута на BRT коридора.
В България засега само Варна и Бургас могат да се похвалят с такива трасета, като и в двата града те ще бъдат изградени по проекти за интегриран градски транспорт с пари от Европа.