Проектът "Алея Първа" заедно с още един - за преместване на контейнерния терминал на пристанище Варна и оформянето на терена като зона за туризъм, спорт и развлечения, имат ключово значение за градоустройственото развитие на града и отварянето му към морето. По темата разговаряме с изпълнителния директор на "Холдинг Варна" Милчо Близнаков.
Кое наложи сключването на сделката за закупуването на петте държавни терена в крайморската зона на Варна точно в разгара на предизборната кампания?
- През 2007 г. дружеството получи сертификат за инвестиция първи клас. Тогава действащото законодателство предвиждаше насърчаване на инвестиции за придобиване на дълготрайни активи на стойност над 70 млн. лв., създаване на нови работни места и срок на реализация до три години. Още тогава заявихме желание да ползваме насърчителните мерки, предвидени в чл. 18 от Закона за насърчаване на инвестициите. Желанието ни беше още през 2007 г. да закупим терените и да стартираме проекта. Съгласувателните процедури по предоставянето на насърчителната мярка обаче отнеха повече време от очакваното и сделката беше реализирана едва през 2009 г.
Как ще бъде реализиран проектът обаче, след като промените в закона за черноморското крайбрежие определят строителни нормативи, които се различават от инвестиционния план, представен от "Холдинг Варна"?
- При представянето на проекта арх. Лиляна Куцарова, директор на дирекция "Архитектура, градоустройство и устройствено планиране" в община Варна, както и юристът на дружеството Златимир Жечев обясниха, че в Закона за устройство на черноморското крайбрежие има изричен текст, който казва, че одобрени инвестиционни проекти, за които има влязъл в сила действащ подробен устройствен план (ПУП), могат да бъдат реализирани. Проектът "Алея Първа" ще изпълни влезлия в сила и действащ ПУП.
Защо реализацията на "Алея Първа" се забави от 2002 г. до днес?
- През 2002 г. подробният устройствен план на съставни зони 5 и 6 от крайбрежната зона е обсъден от Националния експертен съвет за устройство на територията и регионалната политика и приет от общинския съвет - Варна. Това става на 17 декември 2002 г.
Не ни е известно да е бил възлаган и разработван идейно-пространствен проект за изграждане и благоустрояване на крайбрежната зона от друг инвеститор, базиран на параметрите в приетия ПУП. През 2007 г. "Холдинг Варна" разработи инвестиционен план на основата на параметрите за застрояване, заложени в ПУП-а.
Критиците на сделката заподозряха конфликт на интереси, свързан с новия общ устройствен план на Варна. Той е изработен от "ТПО Варна ЦППБО" ООД, собственост на "Холдинг Варна", и осигурява възможността за застрояване на въпросните терени. Какъв е вашият отговор на тези подозрения?
- Изработването на общия устройствен план на община Варна е възложено през април 2005 г., а "Холдинг Варна" АД придоби дружеството през ноември 2007 г. Освен това задължително условие на възложителя - община Варна, както и на нормативната уредба по Закона за устройство на териториите е отразяване на подробните устройствени планове, влезли в сила до момента на възлагането на общия устройствен план. Инвестиционният план и проектът "Алея Първа" се основават на влезлия в сила през 2002 г. подробен устройствен план. Така че не виждаме конфликт на интереси с предадения за обсъждане общ устройствен план на община Варна.
Един от основните аргументи на критиците на сделката е цената от 50 евро на кв.м. Как ще я коментирате?
- Член 18 от Закона за насърчаване на инвестициите дава възможност на инвеститорите първи клас да придобият безвъзмездно или да закупят без търг имоти - частна държавна или общинска собственост. Ние избрахме втория вариант.
Считаме за некоректно изваждането на платената досега цена за покупката на имотите от контекста на сделката. Договорът за покупката на петте терена ни задължава да изпълним инвестиционния ангажимент в размер на 73.1 млн. лв. - да извършим укрепителни дейности, да изградим инфраструктурата, като имаме ограничение да не продаваме закупените имоти и да не ги обременяваме с вещни тежести за срок от 5 години от реализацията на проекта. Като се има предвид, че 50 на сто от терените са неактивни, реалната цена на сделката става много по-висока.
Каква част от бюджета на проекта ще бъде вложена в брегоукрепителни дейности? Предвижда ли се навлизане навътре в морето, създаване на изкуствени острови, полуострови и др.?
- Договорът за покупката на петте терена ни задължава да изпълним инвестиционния ангажимент в размер на 73.1 млн. лв. Ангажиментите на "Холдинг Варна" са свързани с укрепването на ската, изграждане на разделна канализация за дъждовни и битови води, електрификация и изграждане на транспортна инфраструктура.
Тези дейности ще бъдат изпълнени на територията на петте закупени от дружеството имота, които нямат пряк контакт с морето или плажната ивица. Около 50 на сто от терените са скатове с височина до 30 метра и подлежат на задължително укрепване. По предварителни разчети около 40% от размера на инвестициите ще бъдат използвани за изграждане на укрепителни съоръжения и инфраструктура.
Източник: в. "Дневник"