© | | За всеки търговски център най-ужасната заплаха е да влезе в групата на "мъртвите молове". Терминът произлиза от САЩ и описва закъсалите молове, в които голяма част от магазините пустеят.Най-много комплекси "предали богу дух" има в Северна Америка. Това е обяснимо предвид манията, която беше завладяла континента след 70-те години на миналия век - да има мол във всеки американски град. Но времето показва, че успешни са предимно търговските центрове в най-големите градове, които имат разнообразен микс и са близо до квартали с многобройно население.
В годините на имотния бум България също се зарази от мол вируса. Настана поголовно строителство, в което предприемачите не си задаваха простичкия въпрос: кой ще пазарува в тези модерни храмове на търговията? Резултатите от безразсъдните инвестиции вече бодат очите. "Варна тауърс" е класически "мъртъв мол", съобщава в. "Преса". Открит в края на 2010 г. с 60-70% запълняемост, при положение че в морската столица вече имаше три действащи търговски центъра. Собствениците на "кулите" Марин Згурев и Антонио Бухтияров бяха принудени да се преквалифицират и на търговци, като взеха правата на чуждестранни модни марки и така запълниха част от магазините. Въпреки (или точно заради) това приходите от наеми се оказаха недостатъчни да покрият вноските по банковия кредит, изтеглен за строителството. И фирмата собственик фалира.
Сега в комплекса цари призрачна тишина: търговската част е неотоплена и пуста. Всички ескалатори са спрени. А до третия етаж, където все още функционират пицария и зала за боулинг, отвеждат само два асансьора. Табели предупреждават, че е спрян достъпът до ниво 1 и 2, където не е останал нито един търговски обект. На партера работят малко барче, кафене, банков клон и офис на мобилен оператор, които обслужват предимно работещите в офис частта.
Марковите магазини са или с пуснати щори, или тъмни, със забравени табели за тотална разпродажба и намаления до 70%. Единственият обект с останали дрехи по манекените и закачалките е "Франко Феручи". Според обявление на витрината стоките се предлагат на половин цена, но няма как да бъдат купени, тъй като магазинът е заключен.
Продавачка в незнайно как оцелялата книжарница прекарва повече време в съседното кафене, тъй като посетителите са рядкост. А заведението се оживява само около обед, когато е почивката на работещите в канцелариите. Единствените работещи на пълни обороти обекти в целия комплекс са офисите на "Енерго-Про" в западната кула и наетите административни помещения в източната кула. От "Варна тауърс" само споменът остана - интернет сайтът му не е активен, а последното съобщение на Фейсбук страницата му е от 21 декември 2012 г. и гласи: "Весели празници".
Почти сигурно през тази година "Варна тауърс" ще бъде пуснат на публична продан. Има и втори вариант - да бъде приет оздравителен план, но той е по-малко вероятен предвид голямата сума по кредита, която си търси Пиреос банк - близо 43 млн. евро. Дотогава "Варна тауърс" изглежда перфектен за снимане на видеоклипове, сцени от филми и организиране на арт прояви.
"Галерия Варна" стои замразен толкова дълго, че местните жители забравиха за съществуването му. Първоначално трябваше да бъде открит през 2009 г. Но заради жестоката конкуренция в града обектът и до ден днешен не е отворил, съобщава в. "Преса".
В последните две години компанията собственик "Глоуб трейд център" умува по концепцията на обекта. Неофициално се споменават различни варианти - да се наблегне на развлекателните площи и заведенията за сметка на магазините. Или цялата "галерия" да се даде на няколко големи наематели, които да предложат по-различни стоки от обичайните в моловете. |