© Varna24.bg | | Капитан I ранг Димитър Ангелов е роден в Хасково. Завършва математическа гимназия и ВВМУ „Никола Вапцаров" по специалността „Радиотехнически средства". Офицерската си служба започва като командир на бойна част на кораб за борба с подводници. Бил е дивизионен специалист. Завършил е Военноморската академия „Адмирал Кузнецов" в Санкт Петербург, Русия, и курс „Мениджмънт на пристанищните дейности" в Пърл Харбър, САЩ. След многогодишна служба в база Бургас завършва и факултет „Национална сигурност и отбрана" във Военната академия „Г. С. Раковски". Бил е началник-щаб и командир на дивизион „Миночистачни кораби". Преди да бъде назначен за началник на училището, е бил началник-щаб на военноморска база Бургас. Капитан Ангелов е семеен. Има син и дъщеря.- Г-н капитан, вече е обявено, че през юни във Варна ще се състои научно-практическата конференция BULMET 2010 за морското образование. Какви проблеми може да реши тя? - Конференцията ще се проведе за четвърти път. За съжаление през това лято в нея няма да участват чужди специалисти, но това не означава, че форумът ще премине на по-ниско ниво. Доклади ще представят офицери от флота, експерти от морска администрация, преподаватели от няколко технически университета и специалисти от фирми от морския бранш и всички морски гимназии в страната. Те ще бъдат издадени в отделен сборник и предоставени на специалисти от парламента и правителството, които имат касателство към морското образование.
- Какво очаквате след приключването на конференцията? - Според мен най-важното в морското образование е подготовката на морските кадри да се приближи колкото се може по-близко до изискванията на корабособствениците, корабостроителите и кораборемонтчиците, които фактически са основата на морския бизнес и най-рано и най-бързо усещат световните тенденции в развитието на търговското корабоплаване.
- В сравнение с миналата през тази година бюджетът на училището е намален с 23 процента. Как ще се отрази това на подготовката на студентите и курсантите? - Вече сме взели мерки за оптимизирането на някои обслужващи звена, за да бъдат спестени средства за издръжка. Училището разчита и на собствени приходи, които са около 25 процента от бюджета. Нивото на подготовка на курсантите и студентите няма да се понижи. Искам категорично да заявя, че при нас изпити не се купуват. Военноморското училище винаги се е завършвало трудно от курсантите и студентите. То затова е престижно и признато в цял свят.
- Как се реализират випускниците за търговския флот? - Над 90 процента от тях изкарват плавателен стаж и успяват да станат офицери и в най-престижните корабоплавателни фирми в света. Останалите не че нямат познания и възможности за реализация в морето, но предпочитат да работят на брега. На борда и на най-модерния кораб е тежко. Затова заплащането е многократно по-високо, отколкото на сушата. В много от страните от Западна Европа се чувства остра нужда не само от обикновени моряци, но и от офицери заради естеството на професията.
- Каква е нуждата в световен мащаб от офицери за търговския флот? - Според данни на Международната морска организация от 5 - 6 години в световния търговски флот не достигат между 30 и 40 хиляди офицери. В момента особено се търсят механици и електромеханици.
- Колко студенти и курсанти се обучават в училището? - В момента те са общо 1653-ма. Курсантите са около 120. Според плановете за развитие до 5 години те трябва да нараснат на 2500.
- Очаквате ли през това лято желаещите да се обучават в училището да са повече от миналото? - Надявам се, защото ще проведем амбициозна рекламна кампания. Например в Югозападна България малцина от младежите знаят, че подготвяме кадри и за търговския флот. Там се смята, че като се каже военноморско училище, става въпрос за подготовката на офицери единствено за ВМС.
- Какъв процент от обучаващите се в момента студенти и курсанти са от вътрешността на страната? - Около 40 процента. В училището от много десетилетия по обясними причини са кандидатствали младежи от крайморските градове и селищата по поречието на река Дунав. Но има много изявени български моряци от Ловеч, София, Стара Загора, Пловдив и др..
- Как ще се развива научната дейност през следващите години? - Отговорът е труден. Тя трябва да върви ръка за ръка с преподавателската. Броят на младите преподаватели не е голям, защото в морето се печели много повече. За да достигнем планираната цифра от 2500 студенти и курсанти, трябва да увеличим броя на преподавателите. На първо време ще ползваме специалистите от институтите по океанология и хидро- и аеродинамика. Има и други резерви.
- Може ли цвилен гражданин да разгледа свободно Военноморското училище? - Да заповяда всеки, който пожелае. Варненци смятат, че нашият планетариум е затворен за тях, но това не е вярно. Организират се небесни спектакли за тях. Той е много модерен. Явно че и тук липсва подходяща рекламна кампания.
- Какви нови съоръжения ще помагат за повишаването на подготовката на възпитаниците на училището? - В момента поддържаме в много добро състояние внедрените тренажори. Те се ползват от студентите, курсантите и офицерите от бойния и търговския флот. Вярвам, че до края на есента в действие ще влезе нова хидродинамична лаборатория. Басейнът е съществувал и по-рано, но сега ще бъдат монтирани много модерни съоръжения. В лабораторията ще се извършват прецизни изследвания на модели на всякакви морски съдове.
Източник: в. "Народно дело" |