© Varna24.bg | | Много милиони губи отънялата ни и без това хазна заради системното подценяване на поддръжката на пътищата и градските улици. За това се сещаме едва когато се отчитат щетите от поредния порой, излял се над Варна, заяви дългогодишният пътен строител инж. Росен Колелиев, управител на "Пътища и мостове" ООД. По неговите думи необичайните за сезона проливни дъждове показаха слабите места от липсата на поддръжка и ако не им се обърне внимание сега, те ще се изострят още повече през есента и зимата. За пример той даде липсата на нормално отвеждане на дъждовната вода - най-жестокия бич на пътната настилка, което е особено опасно извън града. Само по магистрала "Хемус" в участъка от Варна до Каспичан има над 10 участъка, които се превръщат във водни клопки за автомобилите, твърди инж. Колелиев.
Това са и местата, където винаги след дъжд стават тежки пътни произшествия (само на едно от тях имаше три катастрофи преди седмица). Възможно е да има и проектантска грешка при някои от тези участъци, защото водата в никакъв случай не бива да пресича пътното платно, каза пътният строител. Основното обаче, което се повтаря навсякъде, е занемарената поддръжка на крайпътната отводнителна система. Това се отнася за всички банкети, водостоци, мостови съоръжения.
Инж. Колелиев дава за пример Аспаруховия мост, който е много скъпо и сложно съоръжение, но никой не отделя нито лев за поддръжката му. Металната му конструкция, която е над силно агресивна среда, трябва периодично да се оглежда. Затова е нужно да бъде назначен човек или определена фирма, която периодично да проверява всички "тънки" места на съоръжението. Например, всеки стълб има 4 репера и по тях трябва да се следи дали няма слягане на основите.
Нещо, което не е правено от доста години насам, споделя пътният строител. Според него такова е положението и с 850-километровата пътна мрежа на Варна, която също се нуждае от целогодишен план за поддръжка. Той си спомня как преди години е имало система, която позволява да се види къде са възможните опасни и конфликтни ситуации. Това се е правело с помощта на специален коефициент, измерващ сцеплението на пътната настилка (вече забравен, а много важен за безопасността на движението).
Източник: в. "Черно море" |