Проектът предвижда купуването на 15 нови автобуса за градския транспорт във Варна, разширяване и ремонт на пътни артерии, изграждане на 25 "интелигентни" пешеходни пътеки, на система за преброяване на трафика и надграждане на вече съществуващата - за информация в реално време за движението на автобусите в града. Стойността на проекта надхвърля 30 млн. лв., от които делът на община Варна е само около 1 млн. лв.
Ако грешките, допуснати от местната администрация, не бъдат отстранени до края на годината финансирането може да бъде загубено предупреждават от регионалното министерство.
Според писмото на Деница Николова до главния секретар на община Варна Нора Момчева, изпратено на 9 декември т.г., документацията за искане на безвзмездно финансиране по проекта е непълна, многократно са нарушавани правилата за работа на общинската оценителна комисия, важни документи са попълвани немарливо. В комплекта документи за работа по проекта не е приложено задължителното "Партньорско споразумение" между община Варна и дружеството й "Градски транспорт" ЕАД. Липсва актуална транспортно-комуникационна схема, която се оказа основна пречка и за въвеждане в експлоатация на повечето компоненти от първия етап на проекта, чиято стойност беше над 100 млн. лв. Неговото формално приключване беше отчетено в края на август т.г.
Други от забележките, отразени в писмото, издават недопустимо пренебрежение към задължителните правила за оценка на проекта. Така напр. в контролните документи за проверка на евентуално двойно финансиране е отбелязано, че някои от предвидените дейности се припокриват с вече изпълнени по други сходни проекти. Проверката, извършена от министерството, обаче показала, че такова припокриване няма.
Вероятно за да предотвратят повторни грешки на местната администрация във Варна, експертите на регионалното министерство са дали инструкции дори за това кое от квадратчетата, съдържащи отговори "да" или "не", трябва да бъде зачеркнато срещу въпроси във формулярите. Но корекцията на други грешки изглежда по-сложна.
В няколко документа за оценката на проекта от община Варна са посочили различен брой нови автобуси, които предстои да бъдат купени. От регионалното министерство посочват, че на едно място те са "от 8 до 18", а на друго точно 15.
В друг документ купуването на нови дизелови автобуси от община Варна и предоставянето им за ползван на "Градски транспорт" не е отчетено като допустима държавна помощ, при положение че представлява точно това. В писмото се изразява недоумение и от факта, че в оценката на проекта са описани дори частни търговски обекти разположени по улиците, които предстои да бъдат ремонтирани.
Към документите, изпратени до Министерството на регионалното развитие, не е приложено решение на Общинския съвет във Варна за осигуряване на предвиденото собствено финансиране. А освен това сумата му, посочена в други формуляри, не съответствала на целия бюджет, отразен в искането за безвъзмездна помощ.
Липсвало и друго важно решение на Общинския съвет. Става дума за гаранция, че в период от пет години след крайното плащане по проекта няма да бъдат променяни видът и предназначението на реконструираната инфраструктура или купените машини, съоръжения, транспортни средства и нематериални активи. На всичко отгоре по цял компонент от проекта не била представена остойностена техническа спецификация.
Според забележките, направени в писмото на зам.-министър Николова, членовете на комисията, работила по оценката на проекта, са демонстрирали пълно непознаване на правилата за нейната работа. Не са били определени правомощията на членовете на екипа, а на заседанията му са присъствал служители, които нямат право на това. Тяхното участие обаче било надлежно отразено в протоколите от заседанията.
Поради констатираните съществени несъответствия на проектното предложение с насоките за искане на финансиране следва то да бъде върнато за корекции и повторна оценка, пише зам.-министър Николова до община Варна.
Писмото й съдържа и изричното предупреждение, че в случай на повторно констатиране на установените съществени пропуски и нарушения "Управителният орган на оперативна програма "Регионално развитие" може да откаже предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за втория етап от проекта "Интегриран градски транспорт на Варна".
Договорът за изпълнението на първия етап от проекта бе подписан от бившия кмет на Варна Кирил Йорданов на 9 юли 2012 г. Неговият срок бе 36 месеца и трябваше да изтече на 9 юли 2015 г.
Заради зле организирани обществени поръчки и забавяне на всички дейности по изпълнението на проекта Управляващият орган на ОП "Регионално развитие" удължи крайния му срок до 31 декември 2015 г. Този срок също се оказа недостатъчен и на 1 декември м.г. последва ново искане за отлагане - този път до 9 юли т.г. Малко по-късно се оказа, че и тази дата е "предпоследна" и финално проектът беше отчетен на 31 август т.г.
Независимо от неколкократното удължаване на сроковете по проекта обаче до този момент не работят нито автоматите за продажба на билети, нито системата, която трябва да информира за движението на автобусите в реално време. Не е въведена в експлоатация и една от най-скъпите части на проекта - т.нар. BRT коридор (за бърз автобусен превоз - бел. ред.).
Въпреки това изпълнението на проекта беше отчетено като приключило както пред управляващия орган - Министерството на регионалното развитие и благоустройствата, така и пред комисията по транспорт във варненския Общински съвет.
Източник: Морски Дневник