Пътят между Провадия и Айтос през Източна Стара планина е най-удобната и бърза връзка за шофьорите от Варненска област с автомагистрала "Тракия". Но и това, и следващото лято 33-километровият участък от него, известен като Айтоски проход, ще остане труден за преминаване. Трасето от години е в окаяно състояние, с множество дупки и пукнатини по пътното платно, стеснявания и пропадания.
Едва сега Агенция "Пътна инфраструктура" стартира тръжната процедура за избор на фирми, които да извършат рехабилитацията на шосето срещу 18.7 млн. лева. Кандидатите могат да подават офертите си до 10 септември 2018 г., а срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е 15 месеца, което означава, че трасето е готово чак през 2020 година.
Липсата на магистрала през Северна България и множеството ремонти по старите участъци от "Хемус" принуждават пътуващите между София и Варна да използват магистрала "Тракия". Най-лесното място за пресичане на Стара планина е именно Айтоският проход, където няма големи изкачвания или спускания, а и самото разстояние е най-късо.
"С реализирането на проекта ще се подобри технико-експлоатационното състоянието на отсечката, ще се осигури оптимална скорост при пътуване и ще се повиши безопасността на движение", посочват от АПИ.
Проектът за ремонт на прохода се финансира от оперативна програма "Региони в растеж", като общата индикативната стойност е 18.7 млн. лв. без ДДС. Поръчката е разделена на два лота, но няма ограничение към кандидатите да участват за само един от тях. Първият е за 16.7 км в участъка Провадия - Дъскотна и за него са отделени 11 млн. лв. без ДДС. Вторият е за 16.8 км между Дъскотна и Айтос, чието обновяване ще струва до 7.7 млн. лв. без ДДС.
За да участват в процедурата, фирмите следва да докажат, че през последните три години са реализирали съответно 20 млн. лв. за първия лот и 14 млн. лв. за втория. Половината от тези суми трябва да са генерирани именно от строежи и ремонти на пътища. Кандидатите също така трябва да са работили по пътища с обща дължина минимум 16 км и габарит не по-малък от 9 метра, както и носимоспособност 10.5 тона на ос.
Източник:
в.Капитал