Наредбата за преференциално пътуване на хора с увреждания във Варна се оказа незаконна
В свое решение от 13 февруари Върховният административен съд потвърди решение на Административния съд във Варна, с което се казва, че Наредбата за преференциалното пътуване на хора с увреждания е незаконна, тъй като не е спазена процедурата по нейното приемане. Това съобщи за Varna24.bg Георги Станчев от Варна, който е оспорил по съдебен ред наредбата.
Според решението на съда при приемането на разпоредбите от Общинския съвет във Варна е трябвало да бъде взето становището на Агенцията за хората с увреждания.
Ето какво се посочва в информация от решението на съда:
"Производството пред първоинстанционния съд е образувано по жалба на Г. Станчев против разпоредбите на чл. 12, ал. 1, чл. 12, ал. 2, т. 4, т. 5, т. 6, т. 7 и т. 8 и чл. 19, т. 4 – т.8 от Наредба за реда и условията за пътуване на преференциални цени в обществения транспорт на територията на Община Варна, наричана за кратко по надолу Наредбата. С оспорения пред настоящата инстанция съдебен акт, съдът е отменил оспорените разпоредби на Наредбата, като е приел, че жалбоподателят има правен интерес от оспорване на описаните в жалбата му разпоредби, тъй като е с трайна намалена работоспособност – 79 % поради общо заболяване, а оспорените разпоредби касаят преференциални цени за абонаментни карти в обществен транспорт на Община Варна на лица с намалена работоспособност.
Съдът е приел, че в хода на административното производство е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в неспазване на разпоредбата на чл. 77 от АПК във вр. чл. 26, ал. 1 и ал. 2 от ЗНА, тъй като липсвал предварителен проект, който да е обсъждан по смисъла на закона или да е предоставена на заинтересованите лица такава възможност. Във вестник, разпространяван на територията на Община Варна, бил публикуван дневния ред за заседанието на Общински съвет – Варна, но не и буквалният текст на нормативния акт с неговите изменения. Това ограничило възможността на всички потенциални адресати да изразят при желание становища.
Според първоинстанционния съд, Агенцията за хората с увреждания е следвало да даде задължително становище при изготвянето на проекта на оспорения подзаконов нормативен акт на основание чл. 8, т. 4 от ЗИХУ. Невземането на това становище било съществено нарушение на административно-производствените правила и представлявало нарушаване на основните цели при осъществяването на държавната политика във връзка с интеграция на хората с увреждания при обсъждане и приемане на оспорените пред съда текстове не били събрани и представени доказателства относно ориентировъчен брой на лицата, имащи право от ползване на предвидените облекчения при пътуване с обществения транспорт, данни за бюджета на Община Варна във връзка с покриване на този разход, както и за съобразяване на нормата на чл. 25, ал. 1 от ППЗИХУ, предвиждаща месечна добавка за социална интеграция за транспортни услуги в размер на 15 % от гарантирания минимален доход. Тези обстоятелства водели до невъзможност за формиране на обоснована преценка относно възможността за безплатно ползване на всички линии от обществения транспорт в Община Варна от хора с увреждания. Съдът е преценил, че не са налице противоречия на оспорените разпоредби с т. 66 и чл. 16 от Директива 2006/123/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 12.12.2006 г.
Жалбата е подадена от участник в първоинстанционното производство, имащ интерес от оспорване на неблагоприятния за него първоинстанционен съдебен акт и в сроковете по АПК, поради което е процесуално допустима. По същество е неоснователна.
Настоящата инстанция намира, че Станчев има интерес от оспорване на разпоредбите в Наредбата, свързани с определяне обхвата на преференцията за хората с увреждания, ползващи градски транспорт на територията на Община Варна. Лицето безспорно е инвалид с определена по съответния ред степен на увреждане и това води до необходимост от ползване на градския транспорт в степен, по-висока от тази за физически здравите граждани на общината, което от своя страна му дава възможност за по - добро интегриране и участие в обществения живот във всичките му форми. Като лице с увреждане, имащо значение за въведените с текстовете на оспорената Наредба рамки, Станчев има личен и пряк интерес от оспорване на тяхната законосъобразност. "
В свое искане до ПК "Транспорт“, ПК "Собственост и стопанство“, ПК "Финанси и бюджет“ и правна комисия хората с увреждания във Варна настояват както те, така и техните придружители да имат правото да пътуват на преференциални цени в цялата градска мрежа.