По време на срещата управителят на "Космос Шипинг" кап. Пламен Проданов, който е морски бизнесмен на 2007 г., повдигна въпроса относно целесъобразността на дълбоководния терминал, който е предвидено да се построи на терена на поделението, известно като "Пясъка". Кап. Проданов се аргументира, като сравни контейнерооборота, който преминава през Варна и Констанца. В румънския порт се обработвали 1,2 млн. TEU контейнери на годишна база, а във Варна едва 100 000.
Според Гуцанов, съоръжението е едно от най-необходимите към момента. Проектът се подкрепял и от Министерството на транспорта. По думите на председателя на ОбС, дълбоководният терминал може да се изгради в много по-кратки срокове в сравнение с този в "Максуда". По този начин може да се скъси с 3-4 години времето, предвидено за преместването на пристанище Варна Изток. Плановете предвиждат това да стане до началото на 2014 г. Първият етап от проекта, чийто формален старт ще бъде даден с подписването на меморандум между държавата и общината днес, предвижда построяването на 500 метра от терминала. Общата дължина на кейовата му стена ще бъде 1,4 километра. За реализирането на първия етап, Японската банка за международно развитие, която основно финансира съоръжението, ще отпусне 110 милиона евро, а българското правителство 50 млн. евро. За подписването на меморандума, с който се дава зелена светлина за преместването на пристанището и изграждането на атракционна зона на територията му, в морската столица ще пристигне лично министър-председателят Сергей Станишев.
По думите на Гуцанов, сегашната територия на порта ще премине в урбанизираната част на Варна, след като терминалът под "Максуда" бъде построен или когато отпадне необходимостта от съществуването на сегашните от първо до пето корабни места.
Източник: в. "Позвънете новини"