Билетните автомати са един от десетте компонента на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна". Тяхната цена така и не стана ясна, тъй като поръчката за изработването и монтажа им беше обвързана с други дейности на обща стойност 14.5 млн. лв.
Финансирането на проекта в размер на 115 млн. лв. бе осигурено в по-голямата си част от програма "Регионално развитие". След двукратно удължаване той беше отчетен като приключил на 9 юли т.г. Но независимо от това до този момент не работят нито автоматите за продажба на билети, нито системата, която трябва да информира за движението на автобусите в реално време. Не е въведена в експлоатация и една от най-скъпите части на проекта - т.нар. BRT коридор (за бърз автобусен превоз - бел. ред.).
Въпреки това изпълнението на проекта беше отчетено като приключило както пред управляващия орган, така и пред комисията по транспорт във варненския Общински съвет. Любопитен обаче беше начинът, по който при представянето на отчета си пред съветниците ръководителят на проекта Биляна Якова избяга от журналистически въпроси.
Последното заседание на Постоянната комисия "Транспорт" към съвета трябваше да се състои на 14 юли т.г., а отчетът на Якова беше включен като първа точка в дневния ред на заседанието й. Но без това да бъде предварително обявено, отчетът на Якова е бил представен ден по-рано пред част от съветниците - членове на комисията. Това става ясно от протокола на заседанието.
Според неговото съдържание в коментар към отчета си Биляна Якова е обърнала специално внимание на критичен текст, поместен в началото на юли във в. "Капитал". В него изпълнението на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" беше сравнено с примерна поръчка на скъпа климатична техника, която след доставката и монтажа й се оказва неработеща. На рекламацията от страна на клиента доставчикът отговаря, че уговорката е била само да достави и монтира това, за което сте платили, но не и то да работи.
Като иронизира написаното, Якова казва пред общинските съветници следното: "Спекулира се с машините за продажба на билети, че ние сме доставили едни машини, които не работят. Давам пример с една статия, в която имаше пример с климатик. Да, но нали ако дистанционното няма батерии климатикът няма как да работи...?"
Кога предстои доставката на "батериите" обаче от отговора на Биляна Якова така и не става ясно.
Любопитен детайл от историята на обществената поръчка, по която бяха изработени и доставени машините, е кореспонденцията между потенциалните изпълнители и Якова. Тя е публична и може да бъде открита на сайта на община Варна.
В няколко поредни писма експерти настояват, че техническото задание е неудачно тъй като автоматите в автобусите ще трябва да приемат монети и банкноти, да връщат ресто, да обслужват кредитни и дебитни карти, както и да зареждат електронни карти за градския транспорт.
При положение,че във всеки автобус ще има само по един автомат, това би довело до недопустимо забавяне на обслужването и образуване на опашки в най-натоварените часове, пишат специалистите. Освен това по мнението им изпълнението на всички тези операции в движение крие опасности за пътниците. Предложеният вариант е автомати с пълна функционалност да има само по спирките и на стратегически места във Варна, а в автобусите да се монтират олекотени машини за покупка на билет в краен случай.
Сред аргументите против предложената конструкция са и тези, че натоварването на автоматите с всички необходими компоненти ще ги направи прекалено големи и тежки, което ще е за сметка на мястото за инвалиди и майки с колички в автобусите. Но въпреки всички коментари системата за електронни автобусни билети е поръчана и изпълнена във вида, в който може да бъде видяна и в момента.
След неколкократно отклоняване на въпроса каква е причината за това тя да не работи близо година след монтажа й в началото на юли Биляна Якова отговори така: "Съгласно техническата спецификация на възложителя и техническото предложение на изпълнителя ("Обединение модерен транспорт") автоматизираната билетна система е тествана и работеща."
По-нататък в отговора си тя обяснява, че според техническото предложение, направено от изпълнителя, негово задължение било само "да достави и монтира машини с фискални устройства, а не фискализирани".
По тази причина вече няколко месеца друго дружество - "Къстъм инжинеринг България", било натоварено с фискализацията на автоматите, които до края на юли трябваше да бъдат свързани с НАП. Дали това се е случило не е ясно, както не е ясно и дали след свързването системата най-сетне ще проработи. Междувременно билетните автомати бяха стегнали със "свински опашки". За да не дрънкат.
Източник: в. "Дневник"