Често казваме, че България е страната на абсурдите и примерите в подкрепа на тази нерадостна констатация за съжаление не свършват. Но как освен като абсурд може да се определи фактът, че една вече изградена пътна отсечка, която със сигурност ще облекчи натоварения варненски трафик, остава затворена по чисто формални причини. Става въпрос за отбивката, наричана още и рампа, която свързва бул. „Владислав Варненчик" с ул. „Д-р Атанас Москов" в посока от летището към центъра. Идеята за създаването й е да се пренасочи транзитното движение, идващо по това направление към улица „Девня", вместо да премине през центъра на града. Именно от този трафик идват задръстванията, които често костват много нерви и време на шофьорите. По думите на зам.-кмета на общината арх. Венелин Жечев рампата, макар и трудно, е завършена за около два месеца. Препятствия пред изграждането й е имало заради претенции на намиращия се в непосредствена близост Бизнес парк, както и заради проблеми с газопреносната мрежа в района. Въпреки че те са преодолени, на входа на пътната отсечка остава да стои и в момента преграда, показваща недвусмислено, че пътят е затворен. Това продължава четвърти месец, твърди арх. Жечев, който определи случващото се като пореден парадокс в законодателството, уреждащо отношенията между държавата и общините. Тъй като рампата започва от път, който е под юрисдикцията не на общината, а на Областното пътно управление и е обект първа категория, за да бъде пусната в експлоатация, е необходимо да се състави специална държавна комисия. В нея трябва да влязат представители на Дирекцията за национален строителен контрол - София, и на Националната агенция „Пътна инфраструктура", като на последната се пада и организаторската роля. Явно обаче желанието на тези институции да сътрудничат на община Варна, която самостоятелно е изградила рампата, не е особено голямо. Обяснението за това може да се търси в много направления - от изборите, които по традиция блокират централната държавна администрация с месеци, до чисто бюрократичното буксуване на процедурите. Явно Варна си остава далеч от София и макар че това не може да се промени в географски смисъл, в административен е възможно, стига централната администрация да има желание за това.
Пътното и РДНСК нямат отношение
Местните структури на държавните органи, от които зависи отварянето на рампата, заявиха, че нямат отношение към проблема. Отговорът на Областно пътно управление на официалното запитване на „Народно дело" беше в две изречения, от които става ясно, че институцията има само съвещателен глас в проектирането на пътя, но оттам насетне всички действия зависят от централата на Националната агенция „Пътна инфраструктура". Директорът на РДНСК - Варна, Ангелина Петрова пък отговори, че не може да каже докъде е стигнала процедурата за поскането на рампата. Тя обаче беше категорична, че не е нейна работа да инициира свикването на приемателна комисия да обекта. Според инж. Петрова има възможност и да са изпълнени всички процедури, за да се стигне до съставянето на органа, който да пусне отсечката в действие.
Самоволно отваряне злепоставя кмета
Теоретично е възможно преградата на пътя да бъде премахната и движението по отсечката да бъде пуснато и преди тя да е приета от държавната комисия. Запознати твърдят, че подобно предложение дори вече е правено в общината. Този вариант обаче не е за препоръчване, защото така отговорността се прехвърля изцяло и персонално към кмета на общината. В случай че на рампата стане пътен инцидент, кметът може да бъде осъден за него, обясниха специалисти.
Чакат добро от новия министър
От община Варна признаха, че изходът от патовата ситуация зависи от енергията, с която новият министър на регионалното развитие Росен Плевенлиев ще започне работа и дали бързо ще състави работещ екип. В момента от пускането на отсечката реално няма полза, тъй като трафикът по нея би излязъл на затворената за ремонт ул. „Девня". Рампата обаче ще има първостепенно значение след завършването на реконструкцията на сочената като втори околовръстен път улица. Дали оставащите по-малко от шест месеца за завършването на „Девня" ще са достатъчни да се задейства държавната машина, за да се позволи облекчаването на трафика във Варна, е въпрос с неясен отговор.
Източник: в. "Народно дело"