© Varna24.bg | | От 12 години Висшето военноморско училище не е единственият вуз в страната, който произвежда кадри за корабоводене в морските пространства. Защо и варненския Технически университет трябваше да заложи в мисията си обучението на студенти за тази трудна, достойна професия? Някои умуват над въпроса, а отговорът не е сложен. Когато има конкуренция при еднотипни специалности в образованието, те бележат развитие. Ангажират се по-подготвени преподаватели, създава се по-модерна лабораторна база, търсят се иновативни подходи. И крайният продукт за пазара на труда добива по-високи качества, търсен е.Двата варненски вуза потвърждават тази зависимост. И радващото е, че те не само не конфликтуват помежду си в общата ниша, а винаги са готови за взаимопомощ. Защото морски граници за изява на корабоводителя няма и целият свят е негова работна площадка.Часовете в катедра „Корабоводене, управление на транспорта и опазване на чистота на водните пътища" се провеждат в модерни компютризирани зали. Учебните тренажори, или както тук ги наричат радиолокационни симулатори, са разположени в отделни кабинки, които изпълняват ролята на командни корабни мостици за екипажите на обучаващите се.
Инструкторът Иван Грозев, който води занятието, е действащ старши помощник-капитан. Мястото му сега обаче не е на кораба, с който прави далечните си плавания, а в специална командна кабина в учебната зала. „Господа, сега ще проиграем упражнение за бързо отклонение от маломерна маневрираща цел, при която се наблюдават признаци на съмнително поведение" - съобщава учебната задача старпом Грозев. Трябва да излезем на максимално разстояние от нея, за да осигурим безопасността на нашия кораб!
Върху мониторите веднага се формира зададената морска среда. Вижда се как скутер с бясна скорост се насочва към кораба. Пирати? Много вероятно, но в открито море трудно се разпознава кой е пират. Въоръжение на борда му не се забелязва. То обаче би се появило, ако наистина става въпрос за пирати и корабът позволи да бъде застигнат. Затова сега бъдещите капитани при тренажор мостика незабавно въздействат върху активните зони на екрана за "пълен напред", "дясно на борд" и т.н.
И на мониторите се вижда как вече несъмнено пиратският скутер започва да изостава от нашия виртуален кораб. Възможността за опасен сблъсък е избегната, екипажите са спасени, инструкторът е доволен. После прави разбор на занятието и разяснява новите международни изисквания за борба срещу пиратския тероризъм.
Източник: в. "Народно дело" |