След като през лятото нямаше кой да поддържа регулярно републиканската пътна инфраструктура във Варненско, може да се окаже, че същата картинка ще се повтори и през зимата. Причината е връщане на процедурата за избор на изпълнител, заради допуснати неточности при провеждането й от страна на възложителя - агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Основната спънка в конкурса, на който се явиха трима участници, се оказа неправилно подбран състав на комисията, която оцени и отся офертите. Вместо да привлекат експерт по пътно строителство, АПИ включили в състава на комисията инженер по хидромелироативно строителство. По думите на шефа на "Областно пътно управление" Пламен Петков, това до сега не е било проблем.
В комисията трябвало да има строителен инженер, но никъде не било упоменавано, че той е необходимо да е с профил пътно строителство. Същият специалист е привлечен като външен експерт и по процедурата за поддържане на пътищата в Добричко, която също е върната от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
Припомняме, че в началото на септември АПИ избра за печеливш в конкурса за 4-годишното поддържане на републиканската мрежа във Варненско обединението ДДЗД "Североизток груп". В състава му влизат "Пътно строителство" АД, "Инжстройинженеринг" и "Пътища и мостове".
Заради пропуски в документацията другите двама кандидати - обединение "Пътно поддържане Варна" ("Стимекс" ЕООД, "Зебра" ООД, "Автомагистрали - Черно море" АД и ЕТ "Станка Василева"), и "Хидрострой" ООД бяха отстранени още преди същинското обсъждане на офертите. И двамата неудовлетворени участници са обжалвали решението на АПИ пред КЗК в края на септември.
Това им действие, с влизане в сила на измененията в Закона за обществените поръчки, стопира автоматично процедурата. Поради тази причина АПИ на два пъти прави опити да получи разрешение.
от КЗК за предварително изпълнение и сключването на договор, преди да е ясно дали има нарушения в проведения конкурс. От пътната агенция подчертават, че осигуряване на фирма, която да поддържа пътищата в изрядно състояние преди зимния период, е от изключително важно значение за запазване живота и здравето на хората. Въпреки изложените мотиви обаче те не успяват да убедят в правотата си КЗК. Антимонополният орган преценил, че АПИ не предоставя достатъчно категорични доказателства за наложителността от сключване на договора. Нещо повече, установено е, че към момента на обжалването има действащ договор по малка обществена поръчка от юни месец, с който се осигурява аварийната поддръжка на мрежата. Освен това антимонополният орган уверява засегнатите, че с измененията на закона и съкращаване на сроковете по обжалване цялата процедура ще приключи преди настъпването на зимния сезон. Ето защо е отхвърлено искането и на АПИ, и на определения за победител ДЗЗД "Североизток груп".
Въпреки решението на антимонополния орган и висящото обжалване във Върховния административен съд, АПИ обявява нова процедура за директно договаряне с ДЗЗД "Североизток груп" на 13 октомври.
Директорът на областно пътно управление Пламен Петков заяви, че няма представа защо от централата в София са решили да постъпят по този начин. Той добави, че очаква през тази седмица все пак договор да се сключи, но след произнасяне на становището на ВАС по казуса. Всъщност съдът вече се е произнесъл, макар и не по същинското решение на КЗК, за връщането на процедурата на етап избор на комисия. На 18 октомври ВАС отменя определението на КЗК, с което не е допуснато предварително изпълнение на процедурата и разрешава такова. Решението на магистратите е окончателно. Съдът оправдава и дори обяснява получилата се неясна ситуация с решението на АПИ да обяви паралелна процедура за директно договаряне със същия предмет - поддържане на пътната инфраструктура във Варненско. Юристите са счели, че това е продиктувано от отказа на КЗК да допусне предварително изпълнение и загрижеността на агенцията за опазване здравето и живота на гражданите, като им се гарантират чисти и сигурни пътища. Предстои обаче ВАС да се произнесе по решението на КЗК за връщането на цялата процедура. До тогава обаче АПИ има правото и възможността да сключи договор със "Североизток груп" за стопанисването на инфраструктурата. Трябва да се отбележи обаче, че сред доводите за обжалване на некласираните участници пред КЗК се откроява един, посочен от "Хидрострой" АД.
Представителите на дружеството изразяват съмнение, че "Североизток груп" участват с една техника по поръчките за поддържане на пътищата освен в област Варна и в Добрич, Шумен, Разград и Велико Търново. Впечатление прави и това, че в Добрич конкурсът протича по идентичен начин - с отстраняване на всички кандидати, освен ДЗЗД "Североизток груп". По същия начин консорциумът е спечелил и поръчката за стопанисване на шуменския участък от автомагистрала "Хемус".
Източник: в. "Позвънете новини"