Темата със зимното почистване на Варна, с оглед на вчерашната напрегната обстановка, която се създаде в началото на деня, днес бе водеща за местните институции, които управляват морския град.
По рано
Varna24.bg публикува текста, който изпратиха от пресцентъра на общинската администрация по темата.
Запознайте се и с този, който пристигна от пресцентъра на Общинския съвет. И двата текста визират една и съща среща, провела се днес в зала "Пленарна“ на общинския билдинг.
Публикуваме текста от Общинския съвет без редакторска намеса:Сериозни критики отправиха общински съветници относно предприетите мерки по снегопочистването във Варна. Те изразиха недоволството си от липсата на навременни и ефективни действия, което доведе до множество проблеми с транспорта в града през вчерашния ден. Това стана на днешното извънредно заседание на ПК "Благоустройство и комунални дейности“, което беше свикано по повод създадената зимна обстановка и изпълнението на договорните задължения по сключените контракти за зимно поддържане.
Във фокуса на дискусията беше т.нар. такса "готовност“, която Община Варна плаща на снегопочистващите фирми. Таксата е въведена тази зима, след като компании, работили по почистването в минали години, са отказали да продължат дейността при досегашните условия. Аргументите им за отказа е необходимостта от покриване на разходи за поддържане на техниката и служителите в готовност за действие при снеговалежи.
В новите договори е записано, че ангажиментът на изпълнителя е той да следи метеорологичната обстановка в града и да създаде необходимата организация по снегопочистване при съответните условия. Фирмата е длъжна да има един дежурен автомобил и да прави обходи при температури под 2 градуса задължително два пъти през деня. Необходимо е също да има диспечер, който да получава сигнали, както и по един дежурен "Лугово стопанство“ и "Инертни материали“. Отделно от това фирмата е задължена да разполага с шест автомобила на район, беше пояснено на заседанието на комисията.
С таксата "готовност“ снегопочистващите фирми поемат пълната отговорност за следенето на метеорологичната обстановка. Именно това е основният аргумент за приемането на тази такса – вместо общината да следи температурите и да възлага необходимите дейности, както беше досега, снегопочистващите фирми вече имат ангажимента сами да следят обстановката и да реагират при нужда.
В зала "Пленарна“ беше съобщено, че таксата "готовност“ е около 57 хил. лева месечно без ДДС на район. За трите месеца – януари, февруари и март, за които фирмите са поели ангажимент за зимно поддържане, е общо 171 хил. лева. За четирите варненски района сумата е в размер на 684 хил. лева без ДДС. В район "Аспарухово“ снегопочистващата фирма "ДЗЗД ЗМБГ Зебра“ работи по стар договор и на нея не ѝ се плаща такса "готовност“. Същевременно тя е успяла да се най-добре с почистването на района, за който отговаря, бе изтъкнато на днешното заседание.
Според съветници фирмите са показали "нулева готовност“, особено "ДЗЗД Зимно Варна 2025", която отговаря за районите в районите "Младост“, "Приморски“ и "Владислав Варненчик“. Поставен бе въпросът правила ли е Община Варна проверка дали въпросните фирми отговарят на договорните условия и имат ли необходимия капацитет да изпълнят ангажиментите си. След вчерашната ситуация възникна и друг въпрос – ще продължи ли общината да плаща тази такса? Ако не, какви ще бъдат последиците за сключените през декември договори и какви мерки ще бъдат предприети, за да се гарантира адекватно снегопочистване в бъдеще, попитаха съветници.
Фирмите ще понесат сериозни санкции. Очакванията са те да достигнат няколкостотин хиляди лева, но точният размер ще бъде изчислен на база на съставените протоколи и документация, заяви кметът Благомир Коцев, който присъства на заседанието на комисията. "Компанията, ангажирана с почистването на трите района, в които имаше най-големи проблеми, ни подведе, че е готова, а реалността беше друга. Затова ще има санкции. Ще си вземем поуките от тази година и догодина ще действаме по различен начин“, посочи кметът.
Заместник-кметът Димитър Кирчев каза, че в рамките на седмица – до сесията на Общинския съвет на 27 февруари, съветниците и гражданите ще получат детайлна информация за реално използваната техника на терен, продължителността на работата на машините, тяхното закъснение. Освен това ще бъде предоставена и справка за броя и размера на съставените актове.