ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Обсъдиха дали децата да участват в обществения живот в града на форум във Варна | ||||||
| ||||||
Детето е личност в състояние на неограничен потенциал, а ролята на възрастните е да му подсигури среда за разгръщане на този потенциал, посочи заместник-кметът Попов. Заместник-кметовете по образованието и социалната политика Павел Попов и Снежана Апостолова откриха образователен форум "Градът и децата", който се провежда днес в зала "Аула" на Икономически Университет - Варна. Основен акцент на инициативата са образователните методи на подхода Реджо Емилия, водещ началото си от северно-италианския град със същото име и образователните идеи на педагога Лорис Малагуци. Организатор на събитието е фондация "Калейдоскоп", с подкрепата на Община Варна, съобщих от Общината. Градът е формата на организация на съвместното ни живеене, при която съществена част от живота ни се случва публично, в споделена материална среда и в определена зависимост от други хора. Дали към тези хора трябва да се включат децата? Лесно е да постигнем съгласие, че децата трябва да бъдат държани далеч от политиката, но дали това не означава, че трябва да почакат до пълнолетие, за да участват в живота на града? В продължение на векове е било така - домочадието е синоним на частния живот, а публичността се разиграва между възрастните. Втората половина на XX век е времето, когато тази нагласа започва да се преобръща. Подходът Реджо Емилия, до голяма степен е продукт на трансформация на представата за правата, мястото и ролята на детето в живота на града и в живота на обществото като цяло. Така заместник-кметът по образованието Павел Попов постави началото на форума "Градът и децата". По думите му българското общество преживява подобна трансформация, приблизително по същото време - след Втората Световна война, но тя се изразява в признаването на детето, като политически субект. В Италия обаче, в град Реджо Емилия, особено след 1963 г. революцията не е идеологическа, а педагогическа, защото образователната философия на Лорис Малагуци вижда детето от най-ранната му възраст, като важен участник в общностния живот. Детето не е просто един бъдещ възрастен, когото трябва да изолираме в контролирана среда, да го предпазваме и да го забавляваме, докато природата си свърши работата и го доведе до зрялост. Детето не е и съд, в който възрастните да наливат знания и умения, стремейки се да ускорят процеса на съзряване, посочи Попов. То е личност в безценното състояние на неограничен потенциал, а ролята на възрастния, според подхода Реджо Емилия, е да подсигури среда за разгръщане на този потенциал, допълни той. Заместник-кметът поясни, че според подходът, структурата на средата, в която се случва това разгръщане трябва да наподобява устройството на града и на общностния живот като цяло. Детските градини имат своите площади, стимулира се изследването на околния свят, като най-автентична форма на човешкото съществуване, поощрява се комуникацията на всички нива, подчерта Попов. По думите му 100-те езика на децата според Малагуци са централното понятие на тази педагогика, което доказва ценността на многообразието на изразните средства на децата. Варна има какво да спечели, ако основните интуиции на подхода Реджо Емилия станат наши, защото доверието към децата и силата, която той възлага стоят в основата на този подход, изтъкна още заместник-кметът. Той допълни, че именно такава сила води към общество на отговорни личности, към зачитане на различията, към хармонизиране на индивидуалния и общия интерес. В обръщението си към участниците във форума, Попов разказа, че малко след посещението му в италианския град Реджо Емилия тази година, сградата на Община Варна е станала домакин на изложбата "Деца, които мислят за неща които ги няма", по методът на творческото изявяване на децата, вдъхновен от известния италиански подход. За нас тази изложба се превърна в преживяването, "че да се учим от децата е не само красива фраза, а съвсем реален, положителен ефект от предоставената им свобода на изследване и изразяване", което е едно от най-силните послания на този тип педагогика, изтъкна Попов. Изложбата ни направи свидетели на раждането на смисъл - особено за професионалното битие на хората, призвани да се грижат за функционирането на града, като споделено пространство на общностния живот, допълни той. По думите му управленският екип на Община Варна вече може убедено да твърди, че децата са важни за града, далеч преди да се превърнат във възрастни. Градските общности трябва още днес да започнат да функционират подобно на семействата, от които са изтъкани и подобно на добрите образователни практики, а именно, поставяйки интересите на децата на първо място, завърши Павел Попов. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Променят кръстовището до този мол във Варна
16:40 / 20.11.2024
Оранжев код за Варненска област утре!
14:22 / 19.11.2024
Важна информация за ремонта в района на Двете кули във Варна
11:11 / 19.11.2024
Община Варна с важно съобщение за такса смет
16:26 / 20.11.2024
Кметът на Варна: Общината обявява конкурс!
19:59 / 19.11.2024
Светна най-голямата коледна къща във Варна
10:27 / 21.11.2024
Важна дирекция в Община Варна с нов началник
14:09 / 20.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg
©2008 - CurrentCopyrightYear Медия груп 24 ООД. Varna24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Varna24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: