© Varna24.bg | | 100 000 т ще стигнат превозените товари по фериботната линия Варна - Кавказ до края на годината. Това е 5 пъти повече в сравнение с 2009-а , когато линията беше пусната (на 3 март) по силата на двустранна междуправителствена спогодба с Русия. Над 10 000 т от този обем е осигурен от стартиралото вече обединение, наречено Централноазиатска асоциация на спедиторите. То включва средноазиатските страни от постсъветското пространство и един от граничните с тях региони на Китай, заяви Георги Минчев, председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика, наречена още НСБС. Идеята на тази нова асоциация е да се развие трансконтиненталният транспортен коридор запад - изток от Европа през Черно море, Кавказ, Каспийско море и Централна Азия. Тя е включена в програмата на ЕК, която го финансира с 350 000 евро. Ние имаме вече опит в уеднаквяването на изискванията при спедицията, логистиката между страните от региона, което доведе до създаването на браншова балканска асоциация. Затова ЕК ни натовари със задачата да го предадем на средноазиатските страни, които заедно с Русия стават много важен партньор на общността, обясни Георги Минчев. По неговите думи в крайна сметка с унифицирането на изискванията въвеждането на единен документооборот рязко ще скочи трафикът на товари по ферибота Варна - Кавказ и до няколко години той може да стигне 2-3 млн. т годишно, което е над 200 пъти увеличение спрямо сегашното ниво. В момента линията се обслужва от два руски кораба. Очакванията са БМФ - оператор от наша страна на линията, да пусне още 2 кораба до една-две години. Реално общият им брой трябва да стигне 8-10, като всеки ще превозва по 55-60 вагона, допълни шефът на НСБС.Бум на превозите от Русия
Отпушването на всички възможни ограничения за товарооборота по ферибота Варна - Кавказ ще съвпадне с тръгващата вече либерализация на жп превозите в Русия, заяви Георги Минчев, председател на НСБС. Той очаква бум на жп превозите по тази линия с падането на държавния монопол и появата на крупни руски играчи на пазара. Неслучайно Русия има сериозни планове за порт Кавказ, който в близкото минало беше вътрешен за СССР и основно обслужваше туристите към Сочи, разказва Георги Минчев. От година пристанището е с международен статут, вече има акцизен склад. Предвижда се там да бъде изграден и терминал за ро-ро превози (т.е. обработване на товари, които пристигат с тирове). Порт Кавказ има 4 фериботни връзки с Украйна, Грузия, Турция и България, като тази до Варна се нарежда на второ място по товароопоток. Има предпоставки морската ни столица да заеме и лидерското място, допълни Георги Минчев.
Източник: в. "Черно Море" |