"Островът" разбуни духовете сред кинокритиката във Варна
Филмът на Камен Калев "Островът" предизвика противоречиви коментари сред кинокритиката, присъстваща на фестивала на българското игрално кино "Златна роза" във Варна. Първата му официална прожекция в България снощи премина в препълнена зала и дори правостоящи, но за съжаление без представители на творческия екип. Спорът за кинематографичните достойнства на продукцията с участието на двама чужденци в главните роли - Летисия Каста и Туре Линдхарт - се разгоря по време на последната дискусия в рамките на фестивала тази сутрин между театроведа Сия Папазова и кинокритика Александър Донев. Като цяло сред присъстващите надделя мнението, че при Камен Калев се е проявил синдромът на втория филм. Мнозина споделиха мнение, че след възхитителния дебют на режисьора с "Източни пиеси" сега "Островът", който все пак взе наградата за операторско майсторство на Юлиан Атанасов, се е оказал под очакванията им. Един успех не може да е индулгенция за всичко останало, коментира например проф. Боян Биолчев. По друг повод по-късно писателят отбеляза, че синдромът самооценка е национална проказа. По време на кратката, но и съдържателна дискусия в кафе-театъра на Фестивалния и конгресен център бяха засегнати и други актуални за родното кино проблеми. Така например бившият ректор на Софийския университет коментира още, че обликът на актьорското присъствие категорично е променен, но също така според него в момента съществува известен дефицит на драматургия. Неговата колега проф. Вера Найденова бе по-оптимистично настроена, като каза, че е свидетел на кинематографична новост, и че във Варна е доловила неща, които не се срещат често и на големите фестивали по света. Страхувам се, че не можем достатъчно добре да разберем и да усетим тази новост, добави проф. Найденова. Различни гледни точки се чуха и по отношение на финансовите средства, които държавата отделя за кино. Така например режисьорът Стефан Командарев и критикът Божидар Манов защитиха позицията, че липсва национална стратегия за финансиране и че не може да се разчита само на независими продукции. И тук Вера Найденова бе малко встрани от вечно оплаквателната поза, като каза, че има опасност отново да се стигне до крайности и да се лежи само на държавните пари. Моят опит в това отношение подсказва, че в нещо сме нарушили пропорциите, каза за пореден път проф. Найденова и даде пример с независимия унгарски режисьор Миклош Янчо. Дебатите засегнаха и теми, свързани с лошата дикция на младите актьори, но и най-вече с вечния проблем на лошия звук в българското кино като цяло. За разлика от миналата година, когато 29-ата "Златна роза" започна със скандалното, но и не съвсем истинско, напускане на фестивала от страна на 30-ина творци, протестиращи срещу намаляването на парите за кино, сега той завърши с една стегната и съдържателна в много отношения дискусия от страна на критиката. Нека не пропуснем обаче, че за истинската фестивална атмосфера край морето тази година допринесоха както винопроизводителите от "Домейн Бояр", така и Мол Варна, където в продължение на няколко дни варненци и гости на града се срещнаха с любими свои герои от малкия екран.