Тази седмица се очаква обектът, разположен в Аспаруховия парк, да получи Акт 16. Около 2 месеца ще са необходими за инсталиране и пускане на системите в новата трафик кула.В центъра ще бъде разположен оперативен център за управление на морския трафик, който наблюдава и насочва корабите в морските пространства северно от нос Емине и обменя информация в реално време с Бреговия център в Бургас. Освен с антенните съоръжения и радарна система, новата рейдова кула ще разполага и с термовизионни камери, станция за метеонаблюдение и друга апаратура.
На първия етаж ще бъде разположен ситуационният център за управление при кризи. На втория ще бъде техническата зала, където ще е разположен "машинният интелект" на сградата. Третият етаж е предвиден за оперативния център на българската част на Световната морска система за бедствия и безопасност. На последния четвърти етаж ще се намира оперативната зала за управление на корабния трафик.
Разположението на новата рейдова кула е такова, че ще осигурява пряка видимост и към новия канал, свързващ морето с езерото, както и към Аспаруховия плаж. В сравнение със старата кула е увеличено и времето за добър визуален поглед. В кулата до Морска гара при пролетно и есенно слънцестоене операторите се заслепяват. В новия брегови център на брега на канала това ще се избегне, като заслепяване ще има само в ранните сутрешни часове, обясни Златко Кузманов.
С автомобил до новия Брегови център във Варна ще се стига през Аспаруховия плаж. До кулата се предвижда да има и малък паркинг.
Паралелно с варненския, ще бъде пуснат в експлоатация и новият Брегови център в Бургас (на снимката горе). Двете рейдови кули са с почти еднакъв архитектурен силует и не се различават особено по размери. Различно е разположението вътре и някои цветови елементи по фасадите. Бургаската кула е бяла, за да бъде в унисон с морската гара в южния град. Варненската е самостоятелен архитектурен силует, заобиколена е от зеленина и затова е с цветни ивици, обясни Кузманов.
Строителството на бреговите центрове за информационно обслужване на корабоплаването във Варна и Бургас се финансира от Оперативна програма "Транспорт 2007 - 2014 г." по проект "Информационна система за управление на трафика на плавателни съдове (VTMIS) - фаза 3".