Мненията по темата с варненски адрес досега могат да бъдат обобщени накратко така: мястото на морската администрация и пристанищните власти е във Варна.
Мястото на "Морска администрация" е във Варна, защото тук е образованието и са съсредоточени най-много морски фирми. Агенцията по рибарството и аквакултури (ИАРА) трябва да се премести в Бургас, тъй като там беше океанският риболов, и кадрите, които разбират от този бизнес, са именно в южния морски град, каза изпълнителният директор на пристанище Варна Данаил Папазов. Същото смята и председателят на Българската морска камара кап. Богдан Богданов. Според него цялата морска общественост в града няма да се примири с това решение на кабинета и ще подеме дебат за промяната му. Интересни са мотивите, които са ги подтикнали, за да начертаят такава карта на децентрализацията, отбеляза той. Като пореден удар на правителството във Варна определи предстоящите рокади на държавните агенции Борислав Гуцанов вчера.
"Решението къде да бъдат базирани агенции отново затваря врата за развитието на града ни. То е удар по морския бизнес, съсредоточен основно тук. След всичките действия на управляващите, които загърбиха Варна като посока на инвестиции, сега и това. Явно скоро ще трябва да сменяме табелата на града, където вместо Варна да пише "Закрит град", коментира още Борислав Гуцанов.
Днес публикуваме мнението на Румен Несторов, бивш председател на Морската камара и бивш директор на пристанище Варна.
Подхвърлените предложения от премиера за изместване на "Морска администрация" (ИАМА) в Бургас, а Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) в Русе и Агенцията по риболов и аквакултури (ИАРА) във Варна приемам по-скоро като лакмус за проверка на общественото мнение, отколкото като решение, плод на сериозен анализ. Дай Боже да не е "специално " отношение към Варна.
Години наред на всички възможни форуми през този сме поставяли въпроса за изместване на горните администрации от София във Варна и/или Бургас с цел създаване на нормални условия за упражняване на дейността им. Учудващ е изборът на Варна за седалище на ИАРА. Всички знаят, че базата за развитие на тази дейност е била в Бургас. По отношение седалището на "Морска администрация" категорично считам, че то трябва да е във Варна.
Още през 1960-1980 г. Варна се оформи като център на българската морска индустрия, наука и образование. Създадена е благоприятна бизнес среда и тя се поддържа и от наличието на тридесет професионални сдружения - камара и асоциации, и шест международни сродни организации. Това говори за солиден научно-технически потенциал, богат практически опит и достатъчни човешки ресурси за компетентно ръководство на българския морски бизнес. Очевидни са предимствата на Варна и аз не знам кой би могъл да й бъде конкурент при един обективен избор за място на ИАМА. Считам, че е необходимо общинският съвет и кметството да вземат отношение по тази тема и да защитят морските позиции и имиджа на града ни.
А защо пък във Варна да не бъде и седалището на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура"? През последните двадесет години почти всички идеи, свързани с развитието на българските пристанища, са тръгвали от тук. А пристанище Варна е водещото българско пристанище през последните десетина години. Не е за пренебрегване и фактът, че Варна има девет пристанища, които работят активно за повишаване на конкурентоспособността си. Що се отнася до българския воден транспорт по река Дунав, правилното решение би било в Русе да се създаде речна администрация, с което ще се
избегне недоразумението морска администрация на река, което съществува в момента. Това на по-късен етап би спомогнало да се преработят в логичния си вид мегазаконът с дългото име Закон за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанища на Р. България и Кодексът за търговското мореплаване.
Източник: в. Народно дело