Петър Киров: България разполага с капацитета да се справи с тежки морски инциденти
Основната цел на седмата регионална конференция по търсене и спасяване има за цел да подобри сътрудничеството между Черноморските държави в областта на морското търсене и спасяване. Това заяви зам. изпълнителния директор на ИА "Морска администрация" Петър Киров по време на Седмата международна конференция по морско търсене и спасяване, която се провежда във Варна. Той добави, че това е много амбициозна задача, като самата конференция е основана на едно регионално споразумение между Черноморските държави, подписано през 1998 година в Турската столица Анкара. Киров коментира, че на тази конференция България ще предложи и конкретни стъпки за подобряване на сътрудничеството между Черноморските държави. Едно от предложенията изготвени от България са всяка държава да декларира наличните сили и средства, както и да се приеме опростен протокол между държавите за изискване на сили и средства за извършване и провеждане на големи операции по търсене и спасяване в Черно море, които не са по силите на всяка държава. По мнение на специалиста България има ресурса да се справи с една по-тежка ситуация по море. Киров коментира, че ще се извлекат поуките от последния тежък инцидент край нос Емине, където потъна кораба "Карам I", като там ще се потърсят пропуските в системата, така че те никога да не се повторят. По отношение на самия инцидент Петър Киров заяви, че този инцидент е обект на две разследвания - техническо, което се провежда от независимото звено за разследване на произшествия в корабоплаването към министерството на транспорта и също така на разследване, което се извършва от Националната следствена служба, но на този етап няма нова информация, която може да бъде коментирана.
Петър Киров коментира още, че има достатъчно средства, които България би могла да декларира, като се търсят варианти за подобряване на възможностите на Морска администрация за реакция при спешни ситуации. Той добави, че спасителен кораб ще има, когато обаче разчетите позволят това да се случи. Търсят се и алтернативни варианти с възможности за използване на влекачите, които са частна собственост, за наемането и използването им в спасителни операции, като такава схема се прилага успешно във Великобритания. По отношение на спасителния кораб "Перун" Киров заяви, че той е собственост на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", като те в момента в момента извършват експертна оценка за необходимите средства за неговото привеждане в мореходно състояние, като на този етап тази оценка все още не е приключила.
Източник: агенция "Фокус"