© Varna24.bg | | Отказът на правителството на ГЕРБ за построяването на контейнерен терминал във Варненското езеро е геостратегическа грешка, коментира за медиите евродепутатът от БСП и бивш транспортен министър Петър Мутафчиев след закритата среща за бъдещето на пристанището, провела се вчера във Варна по заръка на транспортния министър Александър Цветков. В тайните разговори участваха депутати, областният управител на Варна, кметът, представители на транспортното министерство, общински служители, шефове на браншови организации.
Според Мутафчиев от тази грешка със сигурност ще се възползват съседите ни, които ще обработват в портовете си много повече товари от нас. Мутафчиев бе категоричен, че едва ли в близките години страната ни ще може да вземе кредит от 320 милиона евро при лихва 1,4%, както бе договорено с Япония. Според него страховете на ГЕРБ, че кредитът ще бъде трудно обслужван, са неоснователни, защото парите щели да идват от таксите, които ще плаща бъдещият концесионер. Вече е ясно, че нов контейнерен терминал ще има в Бургас. Специалисти прогнозират, че вместо във Варна контейнерите ще отиват в Бургас, което ще намали печалбата на варненското пристанище. Като подкрепа за тази кауза прозвучаха думите на директора на ДП "Пристанищна инфраструктура" Георги Генчев, че контейнерният терминал в Бургас ще се построи по-рано не защото кметът на града е от ГЕРБ, а защото бургазлии били много по-организирани от варненци. Скандал беляза тайните разговори
Скандални моменти, повече от необходимото за диалог, белязали вчерашната закрита среща, научи "Народно дело" от свои независими един от друг източници. На масата за дебат били поставени три идеи за концесионирането на порта, като обаче знак за съвършенство от вносителите с държавен адрес бил сложен на втората. Според нея пристанище Варна трябва да се концесионира като цяло, без да се дели на парчета. Емоционалният градус в залата няколко пъти се изкачвал до висините. Най-голям дебат се завъртял около новия проект за контейнерен терминал, който вместо срещу "Максуда" да бъде разположен в района на острова. За целта там трябва да се отвоюва земя от морето, което според експерти на този вариант е далечно и почти недостижимо бъдеще. Депутати от ГЕРБ настоявали, че това е по-добрият вариант за ново пристанище, без да отчитат фактът, че докато се извървят тежките процедури по разни одобрения и съгласовки, ще минат години. Отпорът от тяхна страна - като концесионер той ще има стимул да го направи. Подобни аргументи обаче противниците на тази идея определят като "нещо неясно, зад което прозират частни интереси". Те смятат, че проектът се готви за определена фирма, която веднага след като получи заветната концесия, ще забрави, че е поемала ангажименти за инвестиции.
Новият проект се оказал изненада и за кмета на Варна. Кирил Йорданов обявил пред представителите на управляващите, че не може да си обясни, след като те са запознати с ОУП на Варна, как сега предлагат подобно нещо. Главният архитект на община Варна Петър Йорданов бил категоричен, че не може да се говори за зърнен терминал на острова, тъй като нито една екокомисия няма да даде разрешение за това място. Представителят на Асоциацията на брокерите, чийто председател преди време беше настоящият депутат от ГЕРБ Свилен Крайчев, пък заключил: "Явно има готовност за бързо концесиониране на Варна-запад и го правете. Идеята за Варна-изток не е ясна и по-добре да се изчака." Браншовици предложили, вместо да се прави нов проект, да се работи по осъществяване но този срещу "Максуда", защото там терминалът може да стане за три години. Проблемът с недостатъчната височина на Аспарухов мост би могъл да се реши, като се "повдигне" до необходимото ниво. В крайна сметка дебатите не довели до консенсус и естествено до резултат.
Източник: в. "Народно дело" |