Общият устройствен план предвижда новата рекреационна зона на Варна да бъде до местността Звездица, непосредствено до канала срещу ТЕЦ "Варна". Досега мястото се е смятало за подходящо единствено за петролно пристанище.
"Рекреационната зона ще се развива предимно в устието на Константиновска река", коментира проф. Никифоров. Избраната територия има възможност да се обособи като район с нискоетажно строителство и яхтена марина. Голяма част от терена засега е държавна собственост.
По данни на служба ЕСГРАО във Варна живеят 340 хил. души. По информация на местната община населението на морската столица надминава 1 млн. души през лятото, със сезонните работници и туристите.
Това детерминира и изграждането на три нови големи автогари
Първите две ще са при входа на града, след село Кичево, както и в квартал Аспарухово.
Най-мащабната се предвижда да се построи в района на летището. Там се очертава да се обособи и най-големият пътен възел в града. Пътниците от и за летището освен на автомобилния ще могат да разчитат и на алтернативен жп транспорт. Предвижда се трасето на релсовия път да преминава покрай цялата крайбрежна зона, по бул. "Цар Освободител" и "Владислав Варненчик". Линията ще заобикаля квартал "Виница" и ще достига село Кранево и курорта Албена, уточни инж. Вилианка Андреева от екипа на проф. Никифоров. Аналогичен проект е трябвало да се реализира през 70-те години на миналия век, като електричка е щяла да свързва Варна с Девня с цел по-бързо транспортиране на работещите в Долината на химията. Според направените проучвания релсовият път се очертава като най-бързия транспорт - електричката ще стига за един час от Варна до Каварна. Концепцията за скоростен влаков градски транспорт е заложена в сега действащия градоустройствен план на Варна.
Новият проект залага изграждането и на три по-малки автогари. Първата ще бъде на мястото на сега съществуващата, която като постройка е неприветлива и неподдържана. Сегашният вид и сградата не кореспондират с "Гранд мол", който се изгражда в съседство. Другите две гари са предвидени съответно при новата товарна жп гара и до островната част. "Там има предпоставки да се оформи пътен възел с всички видове транспорт - жп, морски и автобусен", коментира инж. Андреева.
Най-подходящото място за появата на първия небостъргач в града е южната промишлена зона на Варна и най-вече островът, на който се намира кораборемонтният завод "Одесос". Подходящ за високо строителство е и районът на летището. Новият план предвижда промяна на статута на острова в канала море - езеро и превръщането му от производствена зона в терен за обитаване с допълнителни обществени функции. На мястото на старата товарна жп гара се планира изграждането на пътнически кей за воден транспорт.
Рибарските деляни ще бъдат отстранени от крайбрежието. Такава ще е съдбата и на всички рибарски пристанища край града. "За тях не съществува законово основание да бъдат запазени", коментира арх. Александра Бачева.
Екипът предвижда в периферните зони на Варна да се допуска само нискоетажно строителство. Вторият мост над Варненското езеро ще бъде разположен в района на село Казашко. Транспортното съоръжение трябва да съвпадне с бъдещата магистрала "Черно море", коментираха нееднократно от Министерството на транспорта и Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
"Разполагането на моста на това място ще позволи директното включване в него на трафика от автомагистрала "Черно море", обясни преди една година проф. Никифоров. Оттам потокът от автомобили можел да достигне директно до село Тополи, летище Варна, курортните комплекси или Дуранкулак, без да преминава през центъра на Варна.
Концесионната процедура на магистрала "Черно море" се очаква да стартира през 2009 г. "Към проекта вече има конкретен интерес от страна на потенциални инвеститори. Маршрутът ще бъде след летище Варна", коментира преди половин година министърът на икономиката Петър Димитров. Държавата пое ангажимента да задели 12.5 млн. лв. от републиканския бюджет за удвояване на крайезерната ул. "Девня". Трасето ще бъде основна артерия на бъдещия контейнерен терминал под варненския квартал "Максуда". Очаква се проектът да струва над 500 млн. евро. Съоръжението ще бъде с дължина на кейовата стена 500 м, широчина 400 м и дълбочина 12.5 м.
Източник: в."Строителство градът"